آمادگی تسهیل فرآیندهای مرتبط با محصولات پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی از آمادگی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای تسهیل فرآیندهای مرتبط با فناوری‌های پزشکی بازساختی خبر داد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی از آمادگی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای تسهیل فرآیندهای مرتبط با فناوری‌های پزشکی بازساختی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی ، دکتر احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در جلسه مشترک با دکتر محمد پیکان پور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مورخ 9 مردادماه سال جاری با اشاره به چرخه عملیاتی شدن فناوری‌های در حال اولویت افزود: مطالعات پیش بالینی فناوری‌های حوزه ژن درمانی، سلول درمانی و فرآورده‌های سلولی و همچنین مهندسی بافت یکی از گلوگاه های اصلی این رشته است.وی ادامه داد که به این سبب اولویت های ملی ستاد در زمینه پزشکی بازساختی را به 6 عنوان تقسیم کرده‌ایم و ذیل این عناوین، حمایت‌های خود را انجام می‌دهیم؛ بر همین اساس شرکت‌های دانش‌بنیان که به 250 عدد رسیده است در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌ها بازیگران مهم و رسمی این حوزه هستند که شاخصه‌ها و کارکردهای آنان قابل رصد بوده و پرونده‌هایی ثبت شده‌اند در ادارات تابعه سازمان غذا و دارو دارند، اماتعدادی از شرکت ها نیز وجود دارند که هنوز به این مرحله نرسیده و به نوعی بازیگران غیر رسمی در بازار دارویی کشور هستند. ما باید این شرکت‌ها را راهنمایی کرده تا درگیر فضای رسمی شوند و با ایجاد فضای شفاف و دادن امتیازاتی که به شرکت‌های رسمی داده می‌شود آنها را نیز تشویق کنیم تا وارد بازار رسمی و این اکوسیستم شوند. عارفیان با اشاره به اینکه تمام بدنه لجستیک ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی در حال فعالیت است، اظهار کرد: از یک سو مسئولیت حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان را داریم و می‌خواهیم در این حوزه منابع انسانی را نیز توسعه دهیم، همچنین باید در کنار سازمان‌های قانون گذار هم باشیم.
وی در ادامه یادآور شد: ما فکر می کنیم حوزه زیست بوم فناوری‌های پزشکی بازساختی در یک موقعیت حساس قرار گرفته است، این موقعیتی طلایی است  که همدلی بین سازمان غذا و دارو و معاونت علمی ریاست جمهوری حاکم است و ما به عنوان ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی می‌خواهیم در کنار این دو گروه قرار بگیریم. ستاد بدنه چابک عملیاتی به همراه منابع انسانی و منابع مالی دارد که می‌تواند در کنار سازمان غذا و دارو قرار بگیرد. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی افزود: ما می‌توانیم در فرآیندهای مرتبط با این زیست بوم تسهیل‌گری کرده تا فناوری‌های این حوزه بتواند بهتر و سریعتر وارد بازار شوند.

در ادامه دکتر پیکان پور گفت: سازمان غذا و دارو همواره موضوع تولیدات دارو در زمینه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی را دنبال کرده است و در اکثر جلسات سازمان غذا و دارو در مورد محصولات این حوزه گفت و گو میشود. ما در حوزه رگولیشن آیین نامه ها و ضوابط، در اکثر شرکت ها در مرحله ی تحقیق و توسعه محصول هستیم و تا مرحله صنعتی سازی محصول فاصله داریم. بنابراین نیاز به تشکیل یک کمیته منظم و با پیگیری های مستمر متشکل از اعضای سازمان غذا و دارو و ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی داریم تا فرآیند تولید محصولات این حوزه و اخذ مجوزات مربوطه با سرعت بیشتری میسر شود.

در پایان اعضا در مورد چگونگی تاسیس کارگروه مربوطه به گفت و گو پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZhAw