آغاز فاز I/II کارآزمایی بالینی مبتنی بر سلول درمانی برای سیروز کبدی

بر اساس داده های ارائه شده در کنفرانس انجمن آمریکایی درخصوص بیماری های کبدی در بوستون، سلول درمانی اتولوگ غیر مهندسی که در آزمایشگاه دانشگاه ادینبورگ طراحی شده، نویدبخش کاهش عوارض در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی در مرحله نهایی (end-stage liver disease) می باشد.

بر اساس داده های ارائه شده در کنفرانس انجمن آمریکایی درخصوص بیماری های کبدی در بوستون، سلول درمانی اتولوگ غیر مهندسی که در آزمایشگاه دانشگاه ادینبورگ طراحی شده، نویدبخش کاهش عوارض در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی در مرحله نهایی (end-stage liver disease) می باشد. این درمان شامل استخراج گلبول های سفید مونوسیت بیماران از پلاسمای خون و تبدیل آنها به سلول های ایمنی ماکروفاژ است.

اکنون، Resolution Therapeutics (استارت‌آپی در حوزه بیوتکنولوژی که دکتر فوربس آن را در سال 2020 در دانشگاه ادینبورگ تأسیس کرد) و دانشگاه ادینبورگ، دیتاهای این پروژه را  که شامل proof-of-concept  آن می شود، بدست آورده و این سلول‌درمانی مهندسی شده را برای تجاری‌سازی پیش می‌برد. محققان به تازگی داده‌هایی را از کارآزمایی فاز دوم (MATCH Phase 2) ارائه کردند که در آن بیماران مبتلا به سیروز در مرحله بدون علامت، تحت تزریق سلول‌درمانی یا مراقبت‌های استاندارد برای سیروز (که در آن پزشکان عوارض سیروز مانند تجمع مایع در شکم یا مشکلات خونریزی در روده را درمان می‌کنند) قرار گرفتند.

استوارت فوربس، مدیر مرکز پزشکی بازساختی دانشگاه ادینبورگ، پیش بینی می کند که سلول درمانی با استفاده از ماکروفاژها، که سلول های درگیر در سیستم ایمنی و مرتبط با فیبروز و ترمیم بافت هستند، می تواند بازسازی بافت را در بیماران مبتلا به سیروز کبدی تحریک کند. این تیم امیدوار است این روش بتواند بافت کبد را به اندازه کافی ترمیم و بازسازی کند تا عوارض بیماری، کاهش یابد و حتی نیاز بیماران به پیوند کبد را که در حال حاضر تنها گزینه درمانی برای بیماری پیشرفته کبد است، به تاخیر بیاندازد.

در مطالعه MATCH Phase 2، محققان پیامدهای 50 بیمار مبتلا به سیروز کبدی را در اسکاتلند ارزیابی کردند که 26 نفر از آنها سلول درمانی و 24 نفر از آنها مراقبت استاندارد را دریافت کردند. پس از یک سال، بیماران در گروه سلول درمانی هیچ رخداد بالینی مرتبط با کبد نداشتند، در حالیکه چهار بیمار در گروه مراقبت استاندارد، عوارض جانبی شدید مرتبط با کبد مانند آسیت (ascites) یا عفونت داشتند. سه بیمار در گروه کنترل فوت کردند، اما در گروه سلول درمانی هیچ مرگی مشاهده نشد.

فوربس گفت: «این پروژه هنوز یک مطالعه نسبتاً کوچک است. اما ما از این داده ها بسیار دلگرم هستیم.»

لینک خبر:

https://www.precisionmedicineonline.com/business-news/after-proof-concept-resolution-therapeutics-liver-cirrhosis-cell-therapy-enter-phase

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZEsx