معرفی سه نفر برتر ششمین المپیاد دانشجویی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت

سه نفر برتر ششمین المپیاد دانشجویی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی ، این المپیاد دانشجویی به همت و حمایت ستاد توسعه ی علوم و فناوری ‌های سلول ‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار شد و نفرات اول تا سوم موفق به کسب مدال طلا، نقره و برنز شدند.

محمد حسین شاه محمدی لوشانی رتبه اول و مدال طلا ، محمد عبودی رتبه دوم و مدال نقره و زهرا زردچقایی رتبه سوم و مدال برنز را در ششمین دوره از المپیاد دانشجویی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت کسب کردند.

این المپیاد دانشجویی در دو مرحله انجام شده که مرحله ی اول به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز برگزار  و مرحله ی دوم یا نهایی نیز به صورت کلی برگزار شد.

 

این المپیاد برای نخستین بار در ایران و جهان به همت ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال تحصیلی 1397 برگزار شد.

 

براساس این گزارش، راه یافتگان المپیاد متمرکز در رشته های مجموعه زیست شناسی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی صنایع، شیمی و مهندسی شیمی می توانند به جای شرکت در مرحله نهایی المپیاد در رشته اصلی، در المپیاد سلول های بنیادی و مهندسی بافت شرکت کنند.

همچنین درادامه این گزارش آمده است که دانشجویانی که در سال‌های سوم و چهارم کارشناسی هستند می توانند در این المپیاد شرکت کنند .

منابع المپیاد دانشجویی سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت و دروس امتحانی موردنیاز برای مطالعه ی شما شامل زیست سلولی و مولکولی، زیست مواد ( بیومتریال )، پدیده های انتقال، ژنتیک، فیزیولوژی و ایمونولوژی و بیوشیمی و شیمی آلی می‌شود.

ضرورت عملی محور شدن برگزاری المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت

محمد حسین شاه محمدی لوشانی دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر و برنده مدال طلا المپیاد دانشجویی سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت در خصوص برگزاری این المپیاد گفت: دانشجویان سال سوم و چهارم در مقطع کارشناسی می توانند در این المپیاد شرکت کنند و پس از حضور در دو مرحله برندگان منتخب معرفی می شوند.

وی درادامه اظهار کرد: بنده در ششمین المپیاد دانش جویی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شرکت کردم و موفق به کسب مدال طلا برای این المپیاد شدم.

شاه محمدی درباره تاثیر برگزاری این المپیاد در حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت اظهار کرد: مسلما در هر حوزه ای تعریف آزمون و المپیاد موجب رقابت شده و این موضوع باعث پیشرفت خواهد شد که در خصوص برگزاری این المپیاد نیز به همین شکل است و قطعا با وجود رقابت میان شرکت کنندگان سطح آزمون و المپیاد افزایش می یابد.

برنده مدال طلا در المپیاد سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت پیشنهاد کرد : مسوولان اگر برگزاری این المپیاد دانشجویی را به سمت عمل محور سوق دهند پیشرفت های بیشتری دراین حوزه حاصل می شود و از حالت تئوری به سمت عملی محور پیش رود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برگزاری المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت از برگزاری در سطح کشوری اگر به سمت برگزاری در سطح جهانی حرکت کند نتایج چشمگیری را در پی خواهد داشت.

 

مطالعه مقالات جدید و روش‌های نوین گامی در جهت توسعه حوزه سلول های بنیادی

محمد عبودی دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه یزد و رتبه دوم المپیاد دانشجویی سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت درباره حضور دراین المپیاد اظهار کرد:  تاثیرات برگزاری این المپیاد در پیشبرد اهداف تعریف شده در حوزه سلول های بنیادی خاطر نشان کرد: با توجه به مقایسه سوالات این دوره نسبت به دوره‌های پیشین ، در این دوره از برگزاری المپیاد سعی شده بود تا سووالات به روزتر مطرح شده باشد و زمینه مطالعه مقالات جدید و تفکر درباره روش های نوین در حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت برای شرکت کنندگان فراهم شده بود.

عبودی همچنین پیشنهادی در خصوص عملی محور شدن این المپیاد مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه های برگزاری عملی محور این المپیاد بسیار زیاد است اما اگر این امکان برای شرکت کنندگان فراهم بود تاثیرات بهتری در کسب نتایج این آزمون حاصل می شد.

لزوم برگزاری کلاس های آموزشی پیش از برگزاری المپیاد

همچنین زهرا زرد چقایی دانشجوی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز و برنده مدال برنز نیز در خصوص حضور دراین المپیاد گفت: به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه و برای نخستین بار در المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت شرکت کردم .

وی ادامه داد: پیش از این نیز مدتی در تشکل سلول‌های بنیادی دانشگاه فعالیت داشتم و کم و بیش با این حوزه اشنایی داشتم از این رو یکی از اساتیدم پیشنهاد شرکت دراین المپیاد و حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت را مطرح کرد.

رتبه سوم ششمین المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت بیان کرد: برگزاری این المپیاد با توجه به اینکه در سطح کشوری برگزار شد و بنده توانستم در شهر محل زندگی خودم در آزمون شرکت کنم بسیار خوب بود و مشکلی برای دانشجویان شهرستانی وجود نداشت.

زردچقایی درخصوص پیشرفت و کسب نتایج بهتر در برگزاری این المپیاد اظهار کرد: اگر پیش از برگزاری المپیاد امکان برگزاری کلاس های آموزشی برای دانشجویان فراهم شود تا با برخی از مفاهیم و بخش های این حوزه بیشتر آشنا شوند قطعا در کسب نتایج بهتر نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZF1x