آسیب های نخاعی با استفاده از ماده سفید مغز و نخاع بهبود می یابد

محققان در مطالعات جدید خود با استفاده از ماده سفید مغز و نخاع به بهبود آسیب های نخاعی کمک می کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول بنیادی ، در مؤسسه علوم تصویربرداری دانشگاه وندربیلت (VUIIS)، دانشمندان بر روی بخشی از مغز و نخاع یعنی ماده سفید که قبلاً مورد مطالعه قرار نگرفته بود، تمرکز کرده‌اند. اکتشافات آنها می تواند منجر به درمان هایی شود که فعالیت عصبی را از طریق ارسال هدفمند محرک های الکترومغناطیسی یا داروها بازیابی می کند.

صدمات، عفونت‌ها و بیماری های التهابی که به نخاع آسیب می زند، می تواند منجر به درد و ناتوانی غیرقابل درمان شود. ممکن است درجاتی از بهبودی امکان پذیر باشد. سوال این است که چگونه می توان رشد مجدد و بهبود اعصاب آسیب دیده را تحریک کرد.

مانند مغز، نخاع از بدنه سلول‌های عصبی (ماده خاکستری)، که حس را پردازش و حرکت ارادی را کنترل می‌کند، و آکسون‌ها (ماده سفید)، رشته‌هایی که سلول‌های عصبی را به هم متصل کرده و به بقیه بدن اتصال می‌دهند، تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، دکتر انیربان سنگوپتا، دکتر جان گور، و همکارانشان سیگنال‌هایی از ماده سفید را در پاسخ به محرک در نخاع تشخیص داده‌اند که به اندازه سیگنال های ماده خاکستری قوی هستند.

برهمین اساس ، سنگوپتا، مدرس پژوهشی VUIIS، بیان کرد: « سیگنال ماده سفید، در نخاع بسیار بزرگ و قابل تشخیص است، برخلاف مغز، که دامنه آن نسبت به سیگنال ماده خاکستری کمتر است. این موضوع ممکن است به دلیل حجم بیشتر ماده سفید در نخاع در مقایسه با مغز باشد.»

از طرف دیگر، این سیگنال می تواند نشان دهنده "یک تقاضای ذاتی" در متابولیسم ماده سفید باشد که نشان دهنده نقش حیاتی آن در حمایت از ماده خاکستری است.

گور، مدیر VUIIS، و همکارانش برای چند سال از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای تشخیص سیگنال‌های وابسته به سطح اکسیژن خون (BOLD)، که یک نشانگر کلیدی فعالیت سیستم عصبی در ماده سفید است، استفاده کرده‌اند.

سال گذشته آنها گزارش دادند که افرادی که مغزشان توسط fMRI اسکن می‌شود، اگر کاری مانند تکان دادن انگشتان خود انجام ‌دهند، سیگنال‌های BOLD در سرتاسر ماده سفید مغز افزایش می‌یابد.

مطالعه اخیر تغییرات سیگنال‌های BOLD در ماده سفید نخاع در حالت استراحت و در پاسخ به یک محرک ارتعاشی، که به انگشتان دست مدل حیوانی اتصال می‌یابد، بررسی کرده است. در پاسخ به تحریک، فعالیت ماده سفید در فیبرهای بالارونده که سیگنال را از ستون فقرات به مغز می‌برند، بیشتر بوده است.

محققان خاطرنشان کردند که این نتیجه با عملکرد عصبی-زیستی شناخته شده ماده سفید مطابقت دارد. ماده سفید حاوی سلول های گلیال غیرعصبی است که تکانه های الکتریکی تولید نمی کنند، اما جریان خون و انتقال‌دهنده های عصبی (مولکول های سیگنالی که پیام‌ها را بین سلول های عصبی منتقل می کنند) را تنظیم می کنند.

هنوز چیزهای زیادی در مورد عملکرد ماده سفید در نخاع باید آموخت. سنگوپتا افزود: « اما یافته‌های این تحقیق ممکن است به درک بهتر بیماری‌هایی مانند MS که بر ماده سفید در نخاع تأثیر می‌گذارند، کمک کند. ما قادر بررسی این موضوع خواهیم بود که فعالیت در ماده سفید در مراحل مختلف بیماری چگونه تغییر می کند." محققان همچنین ممکن است بتوانند اثربخشی مداخلات درمانی، از جمله تنظیم عصبی، را در جهت افزایش بهبودی پس از آسیب نخاعی رصد کنند.

 

لینک خبر:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/08/240802132951.htm

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zv3y