گزارشی از فعالیت های مرکز جامع سلول های بنیادی تبریز

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 8 بهمن‌ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 8 بهمن‌ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، دکتر امیرخانی نکاتی راجع به اهمیت تاسیس و حمایت از توسعه مراکز جامع سلولهای بنیادی در کشور بیان کرد. و به رسالت این مراکز مبنی بر تولید دانش، توسعه فناوری های نوین و کاربرد آنها در درمان بیماری های مختلف و نیز ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و تلاش در جهت تجاری سازی محصولات حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اشاره کرد. سپس ایشان به وجود الگوهای موفق بارز از این مراکز جامع نظیر پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از برندهای جهانی مطرح اشاره کرد.

درادامه، دکتر محمد رضا رشیدی، رئیس مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تبریز، گزارشی اجمالی از روند فعالیت‌های این مرکز در حوزه‌های مختلف ارائه نمود و از تولید محصول مرتبط با حوزه ی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی تا پایان سال جاری خبرداد. وی اظهار داشت:  هدف از تاسیس این مراکز، تجمع و تمرکز بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بهبود روند همکاری و افزایش سرعت پیشرفت علم و نهایتا تولید محصول در این حوزه است.

سپس، با گزارشی از برگزاری چهارمین المپیاد دانش آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ارائه شد. مرحله اول این المپیاد، روز جمعه هفته گذشته در تاریخ 5 بهمن 97 در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور، با موفقیت برگزار شد. در این روز دکتر حمیدیه، دبیر ستاد ، هیئت همراه و دکتر حق شناس، رئیس اداره استعدادهای درخشان شهر تهران، از حوزه امتحانی منطقه 11 شهر تهران بازدید به عمل آوردند. پس از برگزاری آزمون نیز جلسه‌ای با دکتر عارفیان، جهت برنامه‌ریزی و بهبود المپیاد دانش‌آموزی سال‌های آینده برگزار شد. همچنین دکتر حمیدیه خبر از پیگیری جهت ثبت المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) داد.

سپس، دکتر شریف‌زاد، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد، گزارشی از بازدید اعضای ستاد سلول‌های بنیادی از پروژه تولید رده موش‌های هموفیلی A با استفاده از سیستم CRISPR/ Cas9 در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ارائه کرد. این طرح اولین کاربرد موفقیت‌آمیز از تکنیک CRISPR/ Cas9 در سطح کشور است که دستاورد بزرگی در زمینه توسعه علوم زیستی بوده است. در ادامه دکتر امیرخانی، دبیر شورای راهبردی ستاد، بر برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی جهت گسترش این تکنیک در پروژه‌های کشور تاکید کرد.

همچنین دکتر شریف‌زاد به ارائه گزارشی از جلسه همکاری و ارتباط شرکت پردیس ژن فناوری با سایر مراکز تحقیقاتی پرداخت. این جلسه در روز سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه 97، با تاکید بر لزوم کاربردی شدن علوم در حوزه‌های مختلف از طریق همکاری بیشتر بین شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی به منظور رفع مشکلات خدمات درمانی و کمک به بیماران، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

 

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZXbi