کشف یک پاسخ ایمنی مرتبط با پیشرفت بیماری اسکولیوز ایدیوپاتیک (IS) در مطالعات پیش بالینی

ایدیوپاتیک اسکولیوز (IS) یک اختلال ژنتیکی پیچیده است که حدود 4 درصد از کودکان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما علت بیولوژیکی آن هنوز شناخته شده نمی باشد.

ایدیوپاتیک اسکولیوز (IS) یک اختلال ژنتیکی پیچیده است که حدود 4 درصد از کودکان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما علت بیولوژیکی آن هنوز شناخته شده نمی باشد.

محققان بیمارستان اطفال (SickKids) کشف کرده اند که سیگنال های التهابی عصبی، سیگنال هایی که منجر به التهاب در نخاع می شوند، باعث ایجاد انحنای ستون فقرات در مدل های ماهی زبرافیش می شود. این تیم همچنین کشف کرده است که سرکوب این سیگنال ها با داروهای رایجی مانند N_استیل سیستئین (NAC)  یا آسپرین منجر به انحنای ستون فقرات یا کاهش شدت اسکولیوز می شود. این مطالعه که در تاریخ 12 دسامبر 2018  در Science Advances منتشر شده است، اولین مطالعه بررسی ارتباط بین سیگنال های التهابی عصبی و به وجود آمدن انحنای ستون فقرات می باشد.

ایدیوپاتیک اسکولیوز معمولا در نوجوانی تشخیص داده می شود. در برخی موارد، این امر می تواند منجر به درد مزمن پشت، بدشکلی و اختلال عملکردی شود. علاوه بر اثرات مخرب بر روی انسان های سرتاسر جهان، IS یک ناهنجاری رایج در میان ماهیان نیز می باشد. به طور کلی، ماهی زبرافیش به عنوان مدلی ثابت برای اسکولیوز انسانی و سایر نقص های مادرزادی در نظر گرفته می شود. این تیم در این مطالعه، مدل های ماهی زبرافیش را برای تعیین علل بیولوژیک IS مورد مطالعه قرار داده است.

این تیم آزمایشگاهی به دنبال مسیرهای ژنتیکی و ژن هایی است که به منظور پیشروی انحنای ستون فقرات بیان می شوند.این تیم به طور غافل گیر کننده ای دریافتند که سلول های ایمنی مرتبط با التهاب انباشته شده در محل انحنای ستون فقرات، نشان دهنده پاسخ ایمنی قوی در ارتباط با اسکولیوز می باشد.  این تیم همچنین با استفاده از ابزارهای ژنتیکی، کشف کرده است که فعال کردن سیگنال های ضد التهابی در نخاع می تواند منجر به اسکولیوز در ماهی های زبرافیش سالم شود. هنگامی که این سیگنال ها تنظیم منفی شدند، فعالیت های ضد اکسید کنندگی و ضد التهابی متوقف شد، میزان و شدت اسکولیوز به طور قابل توجهی کاهش یافت.

در حال حاضر، مدیریت و درمان اسکولیوز محدود به استفاده از آتل سختی که به طور دائم بسته می شود و یا جراحی های تهاجمی می باشد. استفاده از آتل میتواند منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله تصور منفی بیمار راجع به بدن خود و کاهش اعتماد به نفس شود. این امر منجر به درمان انحنای ستون فقرات نمی شود و تنها می تواند پیشروی انحنای ستون فقرات را به حداقل برساند. جراحی تنها درمان اصلاحی است اما معمولا برای بیمارانی با منحنی ستون فقرات تقریبا 50 درجه در نظر گرفته می شود.

دکتر Ciruna می گوید: "مطالعات ما نشان می دهد که درمان های ساده مانند استفاده از NAC ممکن است در درمان اسکولیوز موثر باشد. اگر یافته های ما برای انسان قابل استفاده شود می تواند تأثیری عمیق بر درمان ایدیوپاتیک اسکولیوز داشته باشد."

Reference:http://advances.sciencemag.org/content/4/12/eaav1781

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z7Ji