کشف پروتیئنی که در حفظ خاصیت بنیادینگی سلول ها نقش دارد

محققان پروتئین جدیدی را کشف کرده اند که موجب می شود که آن ها پتانسیل تمایزی نامحدودشان را حفظ کنند. این کمپلکس جدید، GBAF نام دارد و می تواند در آینده هدفی برای پزشکی بازساختی باشد. هر سلولی در بدن دارای مجموعه DNA مشابهی با سایر سلول ها و دارای دستورالعمل هایی برای ساخت هر سلولی در بدن است.

محققان پروتئین جدیدی را کشف کرده اند که موجب می شود که آن ها پتانسیل تمایزی نامحدودشان را حفظ کنند. این کمپلکس جدید، GBAF نام دارد و می تواند در آینده هدفی برای پزشکی بازساختی باشد. هر سلولی در بدن دارای مجموعه DNA مشابهی با سایر سلول ها و دارای دستورالعمل هایی برای ساخت هر سلولی در بدن است. مجموعه ای از کمپلکس های پروتئینی بزرگ موسوم به بازآرایی کننده های کروماتینی ژن ها را فعال یا خاموش می کنند و موجب می شوند که سلول های بنیادی جنینی وارد یک مسیر تمایزی خاص شوند. این کمپلکس های پروتئینی حاوی زیر واحدهای متنوعی هستند که ترکیبات متنوع این زیر واحدها منجر به تغییرتی در شکل فیزیکی DNA می شوند و تعیین می کنند که ژن هایی می توانند برای تولید سلول های تمایز یافته خاص روشن یا خاموش می شوند.

یکی از این زیر واحدها حاصل همکاری پروتئین BRD9 و خانواده BAF بازآرایی کننده کروماتین است. افزودن مهار کننده BRD9 به ظروف حاوی سلول های بنیادی جنینی نشان داد که BRD9 در واقع ترمزی برای تکوین سلول های بنیادی جنینی بوده است و زمانی که کار می کند، سلول ها پرتوانی شان را حفظ می کنند و این در حالی است که مهار آن موجب می شود که سلول های بنیادی جنینی وارد فاز جدیدی از تکوین شوند.


Reference:https://www.nature.com/articles/s41467-018-07528-9

 

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZBo1