کاهش چشمگیر هزینه های درمانی برخی از بیماری های شایع در کشور با ارائه ی محصولات ژن درمانی

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد ، دکتر صنعتی معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر زمردی پور رئیس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی و تعدادی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه در تاریخ 18 دی ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد ، دکتر صنعتی معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر زمردی پور رئیس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی و تعدادی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه  در تاریخ 18 دی ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر صنعتی در رابطه با بخش های مورد نظر در مرکز ژن درمانی به ارائه ی گزارشی پرداخت و عنوان کرد: راه اندازی مرکز فناور در حوزه ی سلول و ژن درمانی با مشارکت پژوهشگاه و سرمایه گذاران بخش خصوصی تحقق خواهد یافت. وی همچنین با اشاره به چهار محصول اصلی در حوزه ی ژن درمانی افزود: برای بیماری هایی همچون تالاسمی، هموفیلی،سرطان و چشم  میتوان درمان های مبتی بر ژن را ارائه نمود که در تلاشیم با محاسبه ی هزینه ی تمام شده، به تولید اقتصادی این محصلات اقدام نماییم.

سپس دکتر حمیدیه ضمن اشاره به اهمیت محصولات سلول و ژن درمانی عنوان کرد: در دنیا با بررسی های انجام شده مشخص شده است که برای بیماری هایی از قبیل تالاسمی و هموفیلی، محصولات ژن درمانی به صرفه تر از درمان های کنونی خواهد بود. دبیر ستاد با اشاره به اینکه تالاسمی و هموفیلی دو بیماری شایع در کشور هستند افزود: سالانه دولت هزینه های هنگفتی را صرف درمان برای اینگونه بیماران اختصاص میدهد که این درمان باعث بهبودی کامل بیماری نیستند. ولی محصولات ژن درمانی ضمن کاهش چشمگیر هزینه های درمان اینگونه بیماری ها باعث علاج قطعی بیماری نیز خواهند شد.

در ادامه دکتر سهیلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه در رابطه با برنامه جامع راهبردی قابل ارائه برای این مرکز به ارائه ی مطالبی پرداخت و بیان کرد: ماموریت اصلی این مرکز شتاب بخشیدن به مطالعات و محصولات قابل ارائه ی ژن درمانی می باشد، که در این راستا میتوان به جذب بخش های صنعتی در این حوزه پرداخت.

در پایان دکتر کبیرسلمانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه و دیگر اعضای حاضر در جلسه به بررسی تفاهم نامه مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری پرداختند. در این تفاهم نامه همکاری های آموزشی، پزوهشی و فناوری لحاظ شده است.


 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZQMi