پیوند سلول های بنیادی موجب مصونیت فردی مبتلا به ایدز در مقابل ویروس HIV شد

محققان گزارش کردند که فردی جدید بعد از پیوند سلول های بنیادی نشانه از وجود بیماری ایدز را دیگر نشان نمی دهد. قیل از او شخصی که 12 سال پیش در آلمان تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفته بود تنها فردی بود که به این روش از وجود ویروس HIV که عامل ایجاد بیماری ایدز است نجات یافته بود و این در حالی است که در بقیه موارد این روش برای مبارزه با ایدز با شکست مواجه شده بود.


محققان گزارش کردند که فردی جدید بعد از پیوند سلول های بنیادی نشانه از وجود بیماری ایدز را دیگر نشان نمی دهد.  قیل از او شخصی که 12 سال پیش در آلمان تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفته بود تنها فردی بود که به این روش از وجود ویروس HIV که عامل ایجاد بیماری ایدز است نجات یافته بود و این در حالی است که در بقیه موارد این روش برای مبارزه با ایدز با شکست مواجه شده بود.

Keith Jerome می گوید: فرد جدیدی که با این روش درمان شده است نشان داد که مورد قبلی تصادفی نبوده است.

این بیمار در سال 2003 دارای ویروس HIV تشخیص داده شده بود که در سال 2016 مبتلا به لنفوم غیرهوچکینی شده بود. جهت درمان سرطان پزشکان او را تحت پیوند سلول های بنیادی قرار دادند و مشاهده کردند که نشانه ای از ایدز دیگر در او وجود ندارد. انها پی بردند که فرد اهداکننده داای جهش در ژنی بوده است که بطور طبیعی در مقابل HIV مصونیت ایجاد می کند. حدود 1 درصد نژادهای اروپای شمالی دارای این ژن جهش یافته هستند. با پیوند سلول های بنیادی از فرد اهدا کننده دارای این جهش، سیستم ایمنی فرد بیمار علاوه بر اینکه بطور کامل جایگزین می شود بلکه مصونیتی در مقابل ویروس HIV نیز به او می بخشد.

Reference:https://m.health24.com/Medical/HIV-AIDS/News/second-man-seems-to-be-free-of-hiv-after-stem-cell-transplant-20190305


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zes1