پژوهشگاه رویان پایتخت پژوهش های سلولی کشور

دکتر حمیدیه دبیر ستاد و دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد از پژوهشگاه رویان در تاریخ 21 اسفند ماه 1397 بازدید به عمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر حمیدیه دبیر ستاد و دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد از پژوهشگاه رویان در تاریخ 21 اسفند ماه 1397 بازدید به عمل آوردند.

در این جلسه دکتر حاجی‌زاده گزارشی در خصوص توانمندی ها، امکانات و زیرساخت‌های موجود در حوزه سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان ارائه نمود و گفت: این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و درمانی خود را در قالب سه پژوهشكده و دو مرکز خدمات تخصصی (مرکز درمان ناباروری و مرکز سلول درمانی) با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

وی در ادامه به افتتاح مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان اشاره نمود و گفت: مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان بر طراحی و انجام مراحل تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پیش از ورود محصول مورد نظر به بازار دارویی تمرکز کرده است. در این راستا واحد تولید مرکز برای پیدا کردن منابع مطمئن سلولی و بررسی میزان ایمنی و کارایی محصولات سلولی فعالیت می‌کند.

از دیگر مشخصه‌های این مرکز نیز وجود آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات سلولی است که با هدف ارزیابی صحیح و دقیق محصولات بر پایه سلول که در این مرکز و یا سایر مراکز تولید می‌شوند، مطابق با استانداردهای بین المللی روز احداث شده است. این آزمایشگاه جامع شامل آزمایشگاه تصویربرداری پیشرفته، آزمایشگاه مولکولی، آزمایشگاه فلوسایتومتری و آزمایشگاه میکروبی است.

دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان بیان داشت: ساخت این مرکز تجربه‌ای بسیار ارزشمند است. در واحد کنترل کیفی نیز با رعایت استانداردهای بین‌المللی تلاش برای انجام آزمایش‌هایی جهت نظارت بر تولید محصولات ایمن و کاراست. همچنین در واحد تضمین کیفیت نظارت دقیق بر مستندسازی تمام مراحل تولید از ابتدا تا انتها بر اساس پروتکل‌های تعریف شده با رعایت استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد. ماموریت مرکز، ایجاد پل مطمئن و کارا میان مراحل آزمایشگاهی و پیش‌بالینی محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی تا رسیدن به مرحله درمانی و تولید صنعتی محصول در مقیاس بالاست‌.

در ادامه دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی اظهار داشت: پژوهشگاه رویان تاکنون در پیشرفت کشور نقش موثری ایفا نموده است و همچون پایتخت سلولی کشور می باشد.

وی تاکید نمود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در دنیا در این حوزه صورت می گیرد، تجاری‌سازی این صنعت بسیار ضروری است. با توجه به امکاناتی که در این پژوهشگاه وجود دارد، می بایست در این زمینه فعالیت ها افزایش یابد و صادرات محصولات از اولویت های پژوهشگاه قرار گیرد.

در پایان دکتر امیرخانی با اشاره به سند ملي علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي گفت: خوداتكايي در حوزه خدمات و محصولات از جمله اهداف این سند می‌باشد. ستاد نیز اهداف خود را در قالب 4 حوزه‌ مديريتي شامل مديريت آموزش، پژوهش و توسعه منابع انساني، مديريت توسعه مراکز ارائه خدمات سلولي، مديريت توسعه تجاري‌سازي و بازار و  مديريت روابط عمومي و امور بين‌الملل دنبال می نماید.

وی پیشنهاد برگزاری کنگره سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را در سایر کشورها توسط پژوهشگاه رویان، جهت گسترش تعاملات بین المللی ارائه نمود.

دکتر امیرخانی نیز بر صادرات کالا و خدمات پیشرو تاکید نمود و افزود: بهره‌گیری از CROها (شرکت مشاوره ای) به منظور ارائه خدمات بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در پایان دکتر حمیدیه و هیات همراه از مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان، دانشکده فناوری های نوین پژوهشگاه رویان و شرکت فناوری بن یاخته های رویان بازدید به عمل آوردند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zew1