نخستین سمپوزیوم "استفاده از سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره ی نوزادی"برگزارشد

نخستین سمپوزیوم " استفاده از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره نوزادی" با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲ اسفند سال جاری در مرکز طبی کودکان برگزار گردید. در این برنامه نهادها و انجمن‌های علمی مشارکت داشتند.

گالری تصاویر

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، نخستین سمپوزیوم " استفاده از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره نوزادی" با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲ اسفند سال جاری در مرکز طبی کودکان برگزار گردید. در این برنامه نهادها و انجمن‌های علمی مشارکت داشتند.

از محورهای این سمپوزیوم می توان به رتینوپاتی نوزادان نارس، بیماری های مزمن ریوی نوزادان، مشکلات خونی نوزادان، گرفتاری های ایمنولوژیک ارثی نوزادان، ناهنجاری های منجر به جراحی نوزادان، مشکلات و ناهنجاری های قلبی نوزادان، درگیری های ارثی پوستی در نوزادان، بهره گیری از منابعی همچون شیر مادر جفت و ضمائم در فناوری سلول های بنیادی و مهندسی بافت اشاره نمود. همچنین اصول اخلاقی و قانونی در بکارگیری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در نوزادان نیز مورد بحث قرار گرفت.

در آیین افتتاحیه این سمپوزیوم، دکتر امیرعلی حمیدیه دبیرستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی ضمن خیرمقدم به میهمانان، برگزاری نخستین سمپوزیوم با موضوعیت کاربرد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره نوزادی را حائز اهمیت دانست و در ارتباط با استفاده از سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری های نوزادی، بررسی رویکردهای عملی جهت اجرا و ارائه خدمات نوین در این حیطه و نیز طراحی و انجام پژوهش های کاربردی جهت خدمات دهی به گروه های مرتبط مطالبی را عنوان نمود. همچنین ایشان درمان بیماریهای گوناگون نوزادان در زمینه های مهندسی بافت، سلول درمانی، بیماری های پوستی، قلب و غیره را امری مهم و روزآمد برشمرد.

وی در ادامه به برنامه های ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی اشاره کرد و گفت: ترویج هرچه بیشتر بحث سلول‌های بنیادی در سطوح مختلف آموزشی کشور یکی از اهداف مهم تعیین شده در سند ملی است. سپس با بیان این‌که توجه روزافزون جامعه جهانی به علوم و فناوری‌های پیشرفته به ویژه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ضرورت توجه به پژوهش‌های زیرساختی و توانمندسازی علمی و فناورانه این حوزه را دو چندان می‌کند، اظهار کرد: شاهدیم که روز به روز استفاده و توجه به سلول‌های بنیادی پررنگ‌تر و جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و به اهمیت مهیا شدن زیر ساخت ها در خصوص بازار پزشکی بازساختی پرداخت. وی افزود: سلول درمانی در ایران پا به پای دنیا در حال پیشرفت است هرچند هنوز مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه کافی نیست. اما با شتاب بالایی که این علم دارد، لحظه ای درنگ جایز نیست.

به گفته وی، کشورهای غربی درصدد برنامه ریزی در ارتباط با تعریف درمانهای نوین و کسب درآمد از این راه هستند. این حوزه در آینده ای نزدیک به مطالبه مستقیم مردم در تمام دنیا تبدیل می‌شود و اغلب شرکت های دانش بنیان در این حوزه رو به سوی علوم سلول درمانی دارند.

در ادامه، پانل های سمپوزیوم با عناوین فرایند تهیه و آماده سازی و منابع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در نوزادن، سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در مشکلات و بیماری های نوزادان نارس و... برگزار گردید.

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZYm1