مصاحبه با دکتر سحر شجاعی صاحب اختراع برتر در سومین جایزه ملی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی دکتر سحر شجاعی برگزیده جایزه بخش اختراع برتر سومین جایزه ملی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با عنوان " Novel gene editing system" از مزایای اختراع خود گفت. این اختراع در زمینه مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی دارویی و همچنین ژن درمانی کاربرد دارد. چرا که هزینه های بسیار سنگین تولید ویروس، فاصله بخش تولید از بیمارستان و کاهش اثرگذاری و ماندگاری سلول ها، از عوامل عدم موفقیت ژن درمانی است. هدف ما دستیابی به دستگاهی است که بتواند در دسترس پزشکان متخصص به عنوان یک ابزار برای ژن درمانی باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی دکتر سحر شجاعی برگزیده جایزه بخش اختراع برتر سومین جایزه ملی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با عنوان

" Novel gene editing system"

از مزایای اختراع خود گفت.

این اختراع در زمینه مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی دارویی و همچنین ژن درمانی کاربرد دارد. چرا که هزینه های بسیار سنگین تولید ویروس، فاصله بخش تولید از بیمارستان و کاهش اثرگذاری و ماندگاری سلول ها، از عوامل عدم موفقیت ژن درمانی است. هدف ما دستیابی به دستگاهی است که بتواند در دسترس پزشکان متخصص به عنوان یک ابزار برای ژن درمانی باشد.

وی ادامه داد، فارغ التصیل ژنتیک مولکولی از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هستم. در دوره ی کارشناسی ارشد و  دکتری بر روی موضوعات مرتبط با کلون سازی ژن ها و تولید پروتئین های نوترکیب تحقیق کردم که از همان زمان ایده ی کلون سازی ژن ها به صورت مکانیکی به ذهنم رسید و با مشاوره از اساتید گروه مکانیک دانشگاه شریف، ایده ی خود را توسعه دادم. پس از اتمام دوره ی دکتری،  به پیشنهاد گروه مکانیک دانشگاه شریف جهت ساخت دستگاه به عنوان دانشجوی پسادکتری مشغول به فعالیت شدم اما به دلیل اشتغال به کار و تعهد به عدم ادامه تحصیل برای اشتغال صرفا توانستم از مشاوره اساتید گروه مکانیک دانشگاه شریف استفاده و در نهایت با بکارگیری کریسپر و تغییر رویکردها به سمت ژن درمانی، ایده دستگاه Ingenees به ذهنم رسید که با کمک گروهی از مهندسین فارغ التحصیل از دانشگاه شریف به سرگروهی آقای محمدرضا نجاتی آن را عملیاتی کردم.

دکتر سحر شجاعی عامل اصلی علاقمندی و گرایش به حوزه ی سلول های بنیادی را مرهون تشویق های یکی از اساتید مقطع  کارشناسی ارشد و دکتری ، دانست و افزود: پس از اینکه در بیمارستان گاندی به عنوان مسئول فنی سلول درمانی و تولید مواد بیولوژیک مشغول به کار شدم علاقه مندی، انگیزه و اعتقاد من به این حوزه بسیار افزایش یافت چرا که از نزدیک شاهد درخواست بسیاری از بیماران بالاخص در حوزه ناباروری برای انجام سلول درمانی بودم.

ایشان افزود: سرمایه گزاری های کلان و برنامه ریزی کشورهای توسعه یافته در حوزه ی سلول های بنیادی و مهندسی بافت، کاملا نشان دهنده ی آینده ی این علم می باشد. با توجه به همت محققین حوزه سلول های بنیادی و اعتقاد متخصصین بالینی به استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف، به زودی شاهد انقلاب های زیادی در این حوزه خواهیم بود.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zf8i