محققان ژاپنی با استفاده از سلول های بنیادی در تخمدان موش موفق به تولید تخمدان انسانی شدند

یک تیم محقق با اعضایی از چندین موسسه در ژاپن با استفاده از سلول های بنیادی موفق به تولید تخمک انسانی در تخمدان مصنوعی موش شدند. در این مقاله که در ژورنال science منتشر شده است، این محققان آزمایش و اهداف خود را در آینده شرح می دهند.

در بخشی از این مطالعه، دانشمندان به دنبال تولید تخمک های انسانی از سلول های بنیادی بودند، این مطالعه راه دیگری را پیش پای خانم هایی می گذارد که به طور طبیعی قادر به تولید تخمک نمی باشند. اما رسیدن به این هدف راهی سخت می طلبد. این محققان با چالش های اخلاقی و زیستی جدیدی مواجه شده اند.  اما با وجود چنین سختی هایی، تحقیقات قبلی نشان می دهد که تولید تخمک های موشی با استفاده از سلول های بنیادی و نیز بارور کردن آن ها با استفاده از اسپرم موشی، امکان پذیر می باشد. این موفقیت نشان می دهد که چنین موفقیتی در انسان نیز قابل دستیابی می باشد، اما تا به حال هیچ کس چنین آزمایشی را انجام نداده است. در این یافته ی جدید، این تیم ژاپنی موفق به  ایجاد پیش سازی برای تخمک با استفاده از سلول های بنیادی انسانی که به تخمدان موش پیوند زده شده است.

این مقاله گزارش می کند که کار این محققان با استفاده از تکنیک هایی مشخص، سلول های بنیادی خون انسانی را به سلول های بنیادی پر توان تبدیل کردند. سپس با استفاده از سلول های جنینی به بافتی با شباهت بسیار زیاد به تخمدان موش تولید کردند. سپس سلول های بنیادی را در تخدان های مصنوعی موش قرار داده برای چند ماه آن های اینکوبه کردند و در نهایت گزارش کردند که این سلول های بنیادی به موادی با مشخصات اختصاصی اووسیت در مراحل مختلفی از رشد ( پیش ساز تخمک انسانی) رسیده اند. این پژوهشگران همچنین گزارش کرده اند که آن ها اهداف بسیاری برای ادامه ی تحقیقات خود داشته و امیدوارند که از این اوگونیا به یک تخمک برسند و نیز بتوانند به با تحقیقات بیشتر به تولید اسپرم برسند.

تولید تخمک با استفاده از سلول های بنیادی با مسائل اخلاقی همراه می باشد. به هر حال انجام این عمل منجر به باز شدن پنجره ای برای تولید تخمک با استفاده از پوست، خون و یا دیگر مواد زیستی افراد مختلف  می شود. زنان می توانند حامل جنین هایی باشند که از سلول های بنیادی دیگر اعضای خانواده و یا غریبه ها منشا گرفته اند.

Reference: http://science.sciencemag.org/content/362/6412/356