مبارزه با هپاتیت C در مبتلایان به سرطان کبد

مطالعات وسیع انجام شده، نظرات پیشین را در این مورد که داروهای ضد ویروسی برای درمان هپاتیت C ممکن است منجر به عود بیشتر سرطان کبد شود، رد می‌کنند.

 

مطالعات وسیع انجام شده، نظرات پیشین را در این مورد که داروهای ضد ویروسی برای درمان هپاتیت C ممکن است منجر به عود بیشتر سرطان کبد شود، رد می‌کنند.

محققین مرکز پزشکی UT Southwestern، سوابق بیمارانی را که در 31 مرکز درمانی در شمال آمریکا با موفقیت درمان شدند، مورد مطالعه قرار داده‌اند؛ و بیمارانی که داروهای ضد ویروسی برای هپاتیت C را دریافت کرده اند یا خیر را باهم مقایسه کردند. در اين مطالعه تفاوت معناداری در عود سرطان کبد بين دو این گروه مشاهده نشد.

هپاتیت C نوعی عفونت ویروسی است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خود هپاتیت C اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن کبد می‌تواند موجب زخم شدن کبد شده که یکی از علل اصلی سرطان کبد است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نیمی از افراد مبتلا به سرطان کبد مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت C هستند.

هنگامیکه سرطان کبد زود تشخیص داده شود، می‌تواند با عمل جراحی، تخلیه یا پرتودرمانی درمان شود. گاهی اوقات بیماران مبتلا به سرطان کبد تومور خود را با موفقیت برطرف می‌کنند، اما عفونت مزمن هپاتیت C باقی می‌ماند و در آینده باعث کاهش عملکرد کبد می‌شود.

در این مطالعه که در مجله Gastroenterology منتشر شده است، 42 درصد از افرادی که سرطان کبد را شکست داده‌اند و با داروهای ضد ویروسی درمان شده‌اند، افرادی بوده‌اند که سرطان‌شان عود کرده؛ در مقایسه با 59 درصد از بیمارانی که با داروهای ضد ویروسی درمان نشده اند. دکتر Amit Singal، دانشیار پزشکی داخلی و مدیر پزشکی برنامه تومور کبدی، در این باره گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضد ویروسی در بیماران مبتلا به هپاتیت C با سابقه سرطان کبد، درمانی ایمن و مفید است.

 

Reference: DOI: 10.1038/s41586-018-0768-9, https://www.nature.com/articles/s41586-018-0768-9

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZFai