لزوم استفاده از پتانسیل تولید فرآورده‌های خونی در کشور

نشستی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبری ستاد، دکتر بهشتی رئیس هیات مدیره و دیگر اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت پالایش و پژوهش خون در تاریخ 12/25/ ۹۷ در محل شرکت مذکور برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، نشستی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبری ستاد، دکتر بهشتی رئیس هیات مدیره و دیگر اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت پالایش و پژوهش خون در تاریخ 25/12/ ۹۷ در محل شرکت  مذکور برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر بهشتی ضمن تشکر از ستاد جهت همکاری و حمایت از بخش‌ خصوصی، به ارائه‌ی گزارشی در رابطه با شرکت پالایش و پژوهش خون پرداخت و عنوان کرد: این شرکت تاکنون توانسته است با به کارگیری دانش فنی، پلاسمای هایپرایمیون هاری را تولید نماید. وی همچنین عنوان کرد: شرکت با دارا بودن نیروی انسانی توانمند با سابقه‌ی تولید ایمونوگلوبین‌های اختصاصی و آلبومین در گذشته محصولات مورد نیاز کشور را تولید و تا چند سال آینده وارد بازار نماید.

دکتر حمیدیه با اشاره به اهمیت نیاز کشور به فرآورده‌های خونی عنوان کرد: واردات فرآورده‌های خونی سالانه هزینه‌های زیادی را برای کشور به همراه دارد. لازم است در کشور پالایشگاهی کارآمد جهت تولید فراورده های خون وجود داشته باشد تا از خروج قابل توجه ارز جلوگیری شود. وی افزود: آلبومین و ایمونوگلوبین داخل وریدی(IVIG) دو محصول با اولویت بالا برای کشور هستند. تولید این دو محصول، مورد استفاده بیماران نقص ایمنی، سرطانی و بیماران دریافت کننده پیوند سلول‌های بنیادی خونساز قرار خواهد گرفت. با وجود پتانسیل و دانش فنی تولید این فراورده ها، ضروری است نسبت به ارائه به هنگام پروتوتایپ این محصولات اقدام گردد. همچنین در ادامه دبیر ستاد هم جواری با دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان انتقال خون را از جمله نقاط قوت جهت جذب نیروی انسانی جوان و علمی دانست.

در ادامه جلسه دکتر امیرخانی ضمن اشاره به افزایش شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه عنوان کرد: کشوری که قادر به تبدیل دانش خود به فناوری باشد از اقتدار برخوردار بوده و به طور حتم کشور ما نیز باتوجه به این مهم قادر خواهد بود شان علمی مناسب و درخوری در حوزه بین المللی داشته باشد.

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zex1