طراحی سیستم پایش حیوانات آزمایشگاهی در مواجهه با گازهای سمی

سیستم پایش و مواجهه استنشاقی حیوانات آزمایشگاهی با غلظت های مختلف گازهای سمی در مرکز تحقیقات مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند طراحی شد.

سیستم پایش و مواجهه استنشاقی حیوانات آزمایشگاهی با غلظت های مختلف گازهای سمی در مرکز تحقیقات مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند طراحی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول­های بنیادی، رئیس مرکز تحقیقات مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این اختراع محفظه ای برای تماس حیوانات آزمایشگاهی با گازهای سمی است و محققان می توانند با استفاده از این محفظه حیوانات آزمایشگاهی را بدون اینکه برای خود شخص خطرناک باشد در معرض غلظت های مختلف و دقیقی از گازهای سمی قرار دهند و نتایج آن را بررسی کنند.

امید مهرپور با بیان اینکه  محفظه فوق دارای سیستمی دقیق و در عین حال ساده و مقرون به صرفه است افزود: این دستگاه امکان گزارش غلظت دقیقی از آلاینده گازی سمی که موجودات زنده با آن تماس یافته اند فراهم می آورد که این امکان در گذشته وجود نداشته و حیوانات آزمایشگاهی بصورت خوراکی در معرض انواع سموم قرار می گرفتند.

خانم رویا طاهر گورابی یکی از محققان این طرح در خصوص نحوه عملکرد این محفظه گفت: این محفظه از جنس پلکسی گلاس یا شیشه است که حیوانات آزمایشگاهی و از جمله موش ها داخل آن قرار می گیرند .وی از محاسبه حجم این محفظه با توجه به حجم تنفسی موش در دقیقه خبر داد و افزود: این محفظه به گونه ای طراحی شده که اگر 4 موش داخل آن قرار بگیرند به مدت یک تا دو ساعت بتوانند زنده باشند. ایشان با بیان اینکه در این محفظه یک پمپ ورود هوا و یک پمپ خروج آن قرار دارد گفت: این ورود و خروج هوا با یک سرعت ثابت در واحد زمان انجام می شود تا گاز متصاعد شده با غلظت معین و مناسب در محفظه پراکنده و محاسبه شود. وی از قرارگیری یک ستون جاذب سیلی کاژل در مسیر پمپ خروجی این محفظه خبر داد و افزود: وقتی گاز خارج می شود و روی آن می نشیند با روش های خاص غلظت را بر اساس میلی گرم بر واحد زمان یا PPM  بطور دقیق محاسبه می کند. رویا طاهر گورابی با بیان اینکه محفظه کاملا بسته بوده و آلودگی محیطی ایجاد نمی کند به مزایای این طرح نسبت به نمونه های قبلی اشاره و گفت: محاسبه دقیق غلظت گاز و جلوگیری از آلودگی محیط از جمله مزایای این اختراع است .وی افزود: این محفظه با هزینه 150 تا 200 هزار تومان ساخته شده که نشان از هزینه اندک و مقرون به صرفه بودن آن است. این اختراع به شماره ثبت 92496 در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده است.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZKWi