شناسایی نحوه عملکرد ویروس زیکا بر روی تکوین سلول های بنیادی عصبی

یک ویروس نسبتاً جدید که پشه ناقل آن است، موجب نگرانی در سرتاسر جهان شده است. علت این نگرانی‌ها، تاثیر مخرب آن بر سیستم اعصاب جنین و شیوع سریع این ویروس است. زیکا به خاطر ارتباط خطرناک آن با میکروسفالی موجبات نگرانی جهانی را فراهم آورده است.

یک ویروس نسبتاً جدید که پشه ناقل آن است، موجب نگرانی در سرتاسر جهان شده است. علت این نگرانی‌ها، تاثیر مخرب آن بر سیستم اعصاب جنین و شیوع سریع این ویروس است. زیکا به خاطر ارتباط خطرناک آن با میکروسفالی موجبات نگرانی جهانی را فراهم آورده است. میکروسفالی یک اختلال عصبی است که باعث می‌شود نوزاد با سری که به طرز غیرعادی کوچک است به دنیا بیاید. این امر موجب مسائل رشدی شدید و غیرقابل جبران و بعضاً مرگ می‌شود. دانشمندان توانستند تایید کنند که این مشکلات از ویروس زیکا منشا می گیرد اما دلیل آن برای آن ها مشخص نبود.

محققان دریافتند این ویروس از یک پروتئین سلولی در ژنوم خود استفاده می نمایند. این پروتئین همچنین نقش مهمی در تمایز سلول های بنیادی عصبی به سلول های عصبی دارد. مطالعات حاکی از آن است که این ویروس می تواند از پروتئین برای استفاده ی خود بهره برده و مانع از ایفای نقش اصلی آن در سلول های مغزی شود. زمانی که تیم تحقیقاتی این فاکتور را از سلول ها حذف نمود مشاهده نمود این ویروس به سختی می تواند به رشد خود ادامه دهد. محققان می توانستند دریابند کدام پروتئین در ویروس با پروتئین سلولی مرتبط می شود و باعث ایجاد اختلال در سلول های مغزی می گردد. مطالعات گذشته نشان می دهد این پروتئین ویروسی برای بسته بندی و رونویسی از ژنوم ویروس مورد نیاز است اما هنوز مشخص نبود این پروتئین در ویروس چگونه بر پروتئین های سلولی تاثیرگذار است. آن چه مشخص است این پروتئین تاثیر بسیار مهمی در سلول های مغزی جنین دارد. محققان با بررسی پروتئومیکس سلول های مغزی آلوده دریافتند تاثیر ویروس زیکا بر این سلول ها بسیار شاخص بود. ویروس زیکا با 380 پروتئین سلول  مغزی در ارتباط است . محققان امیدوارند با استفاده از اطلاعات بدست آمده از این مطالعه بتوانند روش درمانی مناسبی را برای این بیماری در نظر بگیرند و اثرات ناشی از آلودگی با ویروس زیکا را کاهش دهند.

Reference: https://www.nature.com/articles/s41586-018-0484-5

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z56i