سرطان پانکراس و آینده استفاده از سلول های CAR-T در درمان آن

سرطان پانکراس پیش آگهی ضعیفی دارد و گزینه های درمانی موثر برای آن محدود است. تصور می شود که این سرطان تا سال 2030 به دومین دلیل شایع مرگ های سرطانی در ایالات متحده تبدیل شود و به همین دلیل نیاز ضروری به ایجاد گزینه های درمانی جدید احساس می شود.

سرطان پانکراس پیش آگهی ضعیفی دارد و گزینه های درمانی موثر برای آن محدود است. تصور می شود که این سرطان تا سال 2030 به دومین دلیل شایع مرگ های سرطانی در ایالات متحده تبدیل شود و به همین دلیل نیاز ضروری به ایجاد گزینه های درمانی  جدید احساس می شود.

ایمنی درمانی با آنتی بادی هایی کهPD-1، PD-L1، CTLA-4 را هدف قرار می دهند، قابلیت درمانی را در سرطان های پانکراسی  نشان داده است که این امر توجه به رویکردهای ایمنی درمانی ترکیبی یا سایر استراتژی های درمانی را مورد تاکید قرار می دهد. به همین دلیل، استفاده از CAR T cell  گزینه درمانی نوظهوری را برای سرطان پانکراس ارائه می کند. در این روش سلول های T  مهندسی ژنتیک شده که به یک آنتی ژن  خاص مربوط به سلول های سرطانی اختصاصیت یافته و نسبت به آن حساس شده اند استفاده شده و به کمک آن ها می توان سلول های توموری را بصورت هدف دار از بین برد.

محققان در مطالعه ای به بررسی  نتایج حاصل از رویکردهای درمانی استفاده از CAR T cell  در سرطان پانکراس پرداخته اند، استفاده از این روش هم در مطالعات پیش بالینی و هم در کارآزمایی های بالینی در درمان سرطان پانکراس صورت گرفته است.

این روش امید زیادی در محققین برای درمان آتی سرطان پانکراس ایجاد کرده است که با انجام آزمایش های بیشتر و توسعه آن می توان انتظار روزی را کشید که به عنوان یک گزینه درمانی در اختیار پزشکان قرار گیرد.

Reference:https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2018.02166/full

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZSLi