درمانی برای ایدز؟ پزشکان چنین امیدی دارند

در این هفته، پزشکان و دانشمندان انگلیسی خبر از بهبود یک بیمار HIVمثبت پس از درمان برای لنفوم هاجکین (Hodgkins lymphoma) دادند. این موفقیت غیرمنتظره، بحث‌های جدیدی در مورد درمان احتمالی HIV را آغاز کرده است.

در این هفته، پزشکان و دانشمندان انگلیسی خبر از بهبود یک بیمار HIVمثبت پس از درمان برای لنفوم هاجکین (Hodgkins lymphoma) دادند. این موفقیت غیرمنتظره، بحث‌های جدیدی در مورد درمان احتمالی HIV را آغاز کرده است.

 

HIV چیست؟

HIV ویروسی است که باعث ایدز می‌شود. از زمانی که ویروس در دهه 1980 کشف شد، بیش از 75 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. امروزه حدود 37 میلیون نفر مبتلا به HIV هستند. از این تعداد، حدود 1.1 میلیون نفر در ایالات متحده زندگی می‌کنند. عفونت HIV تقریبا همیشه منجر به ایدز شد که تقریبا همیشه مرگبار بوده‌است. معرفی درمان‌های مبتنی بر داروهای ضد ویروسی در سال 1996، انقلابی در این زمینه بود. این داروها از تکثیر ویروس HIV جلوگیری می‌کنند و باعث فعالیت مجدد سیستم ایمنی فرد آلوده می‌شوند. این داروها بسیار مؤثر هستند ولی باید هر روز مصرف شوند، عوارض جانبی متعددی دارند و هر ماه می‌توانند هزاران دلار هزینه داشته باشند.

 

روش درمان

زمانی که در سال 2008 در کنفرانس در بوستون، ماساچوست، خبرهایی از یک بیمار در برلین به نام Timothy Ray Brown داده شد که به نظر می‌رسید از ویروس HIV درمان شده‌است، همه‌چیز تغییر کرد. روش درمانی‌ای که انجام شده‌است، یک درمان پیچیده شامل از بین بردن سیستم ایمنی بدن انسان با دوزهای بالای شیمی‌درمانی و یا اشعه است، جهت پیوند سلول‌های جدیدی که از خود فرد یا یک اهدا کننده دریافت شده‌است. این یک درمان دشوار بوده که خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض را به همراه دارد.

محققان متوجه شدند که Brown در برلین و بیمار دیگری که جدیداً در لندن درمان شده‌است، هر دو روش درمانی یکسانی را داشته‌اند. در مورد هر دو بیمار، سلول‌های خونی پیوندشده در آنها از اهدا کنندگان بود که دو نسخه از جهش ژنی برای گیرنده CCR5 داشتند. این جهش (در گیرنده CCR5) که در حدود 1 درصد از مردم اروپایی تبار دیده شده‌است، مانع از ورود ویروس‌های HIV به سلول‌های ایمنی می‌شود و باعث می‌شود که آنها به اکثر عفونت‌های ایدز مقاوم باشند.

با این حال، این روش درمانی فقط از طریق پیوند سلول نبوده و پس از عمل پیوند، هر دو بیمار داروهای ضد رتروویروسی دریافت کردند و بررسی‌های بعدی نشان داد که حتی با آزمایش بسیار حساس خون نیز، تیم تحقیقاتی موفق به تشخیص ویروس HIV در خون نبود.

 

Reference:https://medicalxpress.com/news/2019-03-hiv-feasible.html

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZGx1