جلسه شورای استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس برگزار گردید

جلسه شورای استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان فارس با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر قاسمی، دکتر آذرپیرا و جمعی از اساتید در تاریخ 12/14/ ۹۷ در در برج پژوهشی محمد رسول‌الله(ص) شیراز برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه شورای استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان فارس با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر قاسمی، دکتر آذرپیرا و جمعی از اساتید در تاریخ 12/14/ ۹۷ در در برج پژوهشی محمد رسول‌الله(ص) شیراز برگزار گردید.

امیرعلی حمیدیه در جلسه شورای استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس، بر اهمیت توسعه دسترسی به دانش سلول‌های بنیادی تاکید کرد. وی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را چون نگین انگشتری علمی کشور خواند و از پیگیری برای آغاز ساخت اتاق تمیز مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی، در طبقه نخست برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) شیراز خبر داد.

حمیدیه مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس را زیرساختی بسیار اساسی و مهم برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواند تاکید کرد: در گذشته اقدام‌هایی که در حوزه سلول‌های بنیادی انجام می‌شد، بیشتر در استان تهران متمرکز بود در حالیکه اکنون منابع در اختیار دیگر استان‌ها نظیر فارس نیز قرار گرفته است و باید دنبال راهکارهایی باشیم تا محصولات با کمترین هزینه در دسترس مردم قرار گیرد.

حمیدیه با اشاره به پروژه‌های پژوهشی مهم استان فارس در این حوزه، از کار بر روی ساخت استخوان و غضروف به عنوان یکی از مهمترین پروژه ها یاد نمود و افزود: ایمونوسل تراپی سرطان سینه و تحقیقاتی که در خصوص بیماری های گوارش و کبد و بیماری دیستروفی عضلانی دوشن انجام می شود نیز از مهمترین حوزه های فعالیت پژوهشگران استان فارس است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بر لزوم تاسیس شرکت مادر تخصصی تاکید نمود و بیان کرد: اگر محققی در زمینه ای تلاش و پژوهش انجام می‌دهد،می بایست مسیر پژوهش محصول محور به طور هدفمند در چارچوب موازین نظام غذا و دارو هدایت گردد تا بتوان در بازده زمانی مناسب دستیابی به محصول مورد نظر را فراهم نمود.

حمیدیه با اشاره به ظرفیت و توانمندی‌های موجود در فارس، اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را به تشکیل و ثبت شرکت جهت دستیابی به نتایج مطلوب فراخواند.

دکتر قاسمی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه برگزاری چنین نشستی را فرصتی مغتنم جهت تبادل افکار و طرح مطالبات اعضا در جهت حمایت ویژه از آغاز کارهای پژوهشی دانست .او بر کاربردی کردن تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی تاکید کرد. در این جلسه برخی از شرکت کنندگان پیشنهادهای خود را در زمینه صرفه جویی ارزی، درآمدزایی داخلی و تولید و اشتغال زایی ارایه داده اند.

رئیس دفتر توسعه و حمایت شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه یکی از اهداف مهم دانشگاه، حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم است، افزایش اعتبارات این حوزه را موجب توسعه عملکرد شرکت های دانش بنیان و فراهم نمودن زیرساخت ها در استان فارس دانست.

دکترهاشم منتصری نیز با ارایه لیست پروژه های شرکت های دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی به عنوان نمودی گویا از توانمندی و ظرفیت قابل قبول این مرکز در سطح کشور افزود: با تامین اعتبار مالی در این زمینه به اشتغال زایی و رونق اقتصادی کمک شایانی می شود.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zss1