تولید نسل جدید دستگاه جداسازی سلولی MACS توسط شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران سپیدجامگان

برای اولین‌بار در ایران، شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران سپیدجامگان موفق به تولید نسل جدید دستگاه جداسازی سلولی بر پایه تکنیک MACS شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، برای اولین‌بار در ایران، شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران سپیدجامگان موفق به تولید نسل جدید دستگاه جداسازی سلولی بر پایه تکنیک MACS شد.

مهندس معید دهقانپور، موسس و مدیرعامل جوان شرکت فناوران سپید جامگان که از دانش ‏آموختگان برتر دانشگاه تهران در رشته برق و الکترونیک می باشد، تاکنون توانسته است علاوه بر کسب مقام اول مسابقات رباتیک و جشنواره جوان خوارزمی، بیش از 80 اختراع را در اداره مالکیت صنعتی ثبت کند. او در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی به تشریح مزیت‌های دستگاه یاد شده پرداخت.

او می گوید: این دستگاه قابلیت جداسازی گروه خاصی از سلول‌ها از یک جمعیت سلولی ناهمگون را دارا می‌باشد. در این روش از ذرات آهن‌ربایی یا Microbead که به آنتی‌بادی‌های اختصاصی مارکرهای سطح سلول مورد نظر متصل شده‌اند استفاده می‌شود. با اتصال ‌آنتی‌بادی‌های مگنتیک به مارکرهای سطح سلولی و عبور جمعیت سلولی از این دستگاه، سلول‌های موردنظر در ستون‌های دستگاه به دام می‌افتند. حال می‌توان با شستشو ستون محلولی خالص از سلول‌های مورد نظر را بدست آورد. از طرف دیگر می‌توان به کمک همین روش جمعیت ناهمگون سلولی را از وجود سلول‌های ناخواسته عاری نمود. این دستگاه علاوه بر سلول‌ها توانایی جداسازی هرگونه نمونه مولکولی نشاندار شده با ذرات آهن‌ربایی را دارا می باشد که می‌تواند کاربردهای مختلفی را در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی داشته باشد.

از مزیت‌های جدید این دستگاه قابلیت کنترل شدت میدان مغناطیسی می‌باشد که به کمک آن می توان قدرت میدان مغناطیسی را با توجه به هدف تعیین نمود. از دیگر مزیت‌های دستگاه قابلیت جایگذاری ستون‌هایی با اندازه‌های مختلف می‌باشد که سرعت فرایند جداسازی را افزایش می‌دهد.

او در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های معنوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، از تلاش تیم تحقیقاتی خود برای به ثمر نشاندن پروژه‌های بیشتر در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سخن گفت و افزود : با حمایت‌های صورت گرفته از طرف ستاد توسعه علوم وفناوری‌های سلول‌های بنیادی و با اتکا به نیروی جوان و متخصص، تا به امروز این شرکت توانسته است بیش از 32 محصول را در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به تولید انبوه برساند و در آینده نیز پروژه‌های راهبردی و ملی را برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم ایران اسلامی در برنامه دارد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zxp1