دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در سمپوزیوم سلو ل های بنیادی و نانو فناوری بازساختی دراستان زنجان بیان کرد:

تمرکز بر صادرات و بیمه شدن محصولات از اهداف مهم در حیطه سلول های بنیادی در ایران است

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : تمرکز بر صادرات و بیمه شدن محصولات یکی از اهداف مهم درحیطه سلولهای بنیادی در ایران است که با جدیت پیگیری می شود.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : تمرکز بر صادرات و بیمه شدن محصولات یکی از اهداف مهم درحیطه سلولهای بنیادی در ایران است که با جدیت پیگیری می شود.

 سمپوزیوم یک روزه سلولهای بنیادی و نانو فناوری بازساختی به همت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح روزپنج شنبه 16 اسفند با حضوردکتر امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری، دکترعلیرضا بیگلری رئیس انستیتوپاستور ایران و متخصص ژنتیک پزشکی، دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس شورای سلول های بنیادی استان و جمعی از پژوهشگران، اساتید و اندیشمندان این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز شد.

 دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سخنانی با اشاره به تاریخچه سلولهای بنیادی در ایران گفت: از دهه ۷۰ مطالعه سلول‌های بنیادی درکشور شروع شد و در یک بازه ۲۰ ساله به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت؛ تا جایی که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، جایگاه سومین کشور جهان در استفاده کاربردی از این دانش را داراست.

وی افزود: ازدهه هفتاد مطالعه بر روی سلول‌های بنیادی در ایران شروع شد و امروز با پیشرفت های خیره‌کننده‌ای که در این حوزه به وجود آمده است، کشور ایران یکی از مراجع درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج می‌باشد.

رئیس شورای سلول های بنیادی استان زنجان در اهمیت سلول‌های بنیادی نیز گفت: به وجود آمدن یک انسان از تعدادی سلول بنیادی شروع می‌شود و لذا اهمیت سلول‌های بنیادی در این است که توانایی تشکیل یک انسان کامل را دارد؛ کشف سلول‌های بنیادی همانند کشف ژن یا دی ان ای توانست تحول عظیمی در دنیا ایجاد کند و امروزه بسیاری از بیماری‌های کبدی، قلبی و بالأخص بیماری‌های خونی صرفاً توسط سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند. همچنین به اعتقاد دانشمندان در ۲۰ سال آینده حدود ۸۰ درصد بیماری‌ها از طریق پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند و ازاین‌رو توجه به سلول‌های بنیادی در کشور ضروری است.

قدمت کشف سلول‌های بنیادی در دنیا برابر با ۴۵ سال است و سلول‌های بنیادی برای اولین بار در ۱۹۷۰ میلادی از سلول‌های سرطان  خون و در سال ۱۹۹۸ از سلول‌های جنینی از انسان جداسازی شد.

وی با اشاره به پژوهش انجام شده سلول‌های بنیادی در ایران نیز گفت: ظهور علم سلول‌های بنیادی در کشورهای دیگر مربوط به  قبل از انقلاب است و در این زمان هنوز در کشور ما به این موضوع پرداخته نشده بود.تقریباً از دهه هفتاد به‌طور هم‌زمان در ۴ مرکز دانشگاهی به موضوع سلول‌های بنیادی در کشور پرداخته شد؛ دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشگاه رویان، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران از جمله مراکزی بودند که از همان دهه درزمینه سلول‌های بنیادی مطالعه و تحقیق خود را آغاز کردند. این باعث شد که هم‌زمان با کشورهای دیگر گام‌به‌گام پیشرفت کنیم.

اکنون با وجوداینکه بعد از انقلاب و کمتر از ۲۰ سال است که مبحث سلول‌های بنیادی مورد مطالعه قرارگرفته، اما پیشرفت خوبی در زمینه تحقیقاتی و درمانی این حوزه حاصل‌شده است.

دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه سلولهای بنیادی گفت: پتانسیل بالایی که از لحاظ فنی و پزشکی در استان و دانشگاه علوم پزشکی به وجود آمده باعث افتخار و مباهات است.

وی حفظ وفاق و اتحاد ملی را یکی از رموز مهم غلبه بر مشکلات در شرایط فعلی کشور عنوان کرد و افزود: امروزه کشور در شرایط خاصی قرار دارد و امیدوارم این شرایط باعث نشود که پژوهش آسیب ببیند و باید در این راستا نیز منابع بصورت بهینه و مناسب استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: سلولهای بنیادی جزو شاخه های مختلف پزشکی است که دنیا به آن احتیاج دارد و در دنیای امروز خیلی از بیماری ها با داروها قابل درمان نیست و بیماری های صعب العلاج با استفاده از داروهای کنونی درمان ناپذیر هستند و ناگزیر باید در شرایط جدید از فناوری سلو لهای بنیادی بهره گیری شود.

فوق تخصص انکولوژی و پیوند سلولهای بنیادی افزود: در اکثر کشور های دنیا منابع مالی بسیار هنگفتی را هزینه این دانش می کنند و در ایران نیز در سالهای اخیر با آئین نامه یی که وزرات بهداشت ابلاغ نموده چشم انداز بسیار روشنی در این زمینه در کشور بوجود آمده است .

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروزه چرخه تکامل این دانش در کشور بوجود آمده و باعث شده شرکتهایی که تولید کننده هستند و مراکزی که به عنوان مصرف کننده و مراکز در مانی محسوب می شوند در کنار هم قرار گرفته اند و این نیز موجب ایجاد کار آفرینی و اشتغال خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در کشور 5 محصول تایید شده سازمان غذا و دارو وجود دارد.

دکتر حمیدیه همچنین تعامل بین دانشگاه و صنعت را در تولید محصول مهم دانسته و افزود: امروزه شرکت های بزرگی دردنیا بوجود آمده که محصول این تعامل را خریداری می کنند .

وی ایجاد حاشیه امن درکشور را از اصول مهم پیشرفت در این حوزه نام برده و افزود : پیشرفت سلولهای بنیادی زمانی بوجود می آید که شرایط تولید و مصرف محصولات در کشور ایجاد شود و این باعث می شود که بسیار از این دغدغه ها و مشکلاتی که برای کشور بوجود می آید مصون بماند.

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی کشور وظیفه کنونی اعضای هیات علمی دانشگاه ها را ایجاد شغل در کشور عنوان کرد و تصریح کرد : تمرکز بر صادرات و فرایند بیمه شدن محصولات در کشور از موضوعات مهمی است که در این دانش باید پیگیری و انجام شود .


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zjt1