تمایز مستقیم سلول‌های خونی انسان به سلول‌های بنیادی عصبی

دانشمندان برای اولین بار موفق به بازآرایی سلول‌های خونی انسان به نوعی از سلول‌های بنیادی عصبی شدند، که قبلا ناشناخته بودند. این سلول‌های بنیادی القا شده، به سلول‌هایی شبیه هستند که در رشد اولیه جنین در سیستم عصبی مرکزی بوجود می آیند.

دانشمندان برای اولین بار موفق به بازآرایی سلول‌های خونی انسان به نوعی از سلول‌های بنیادی عصبی شدند، که قبلا ناشناخته بودند. این سلول‌های بنیادی القا شده، به سلول‌هایی شبیه هستند که در رشد اولیه جنین در سیستم عصبی مرکزی بوجود می آیند. همچنین این سلول‌ها توانایی اصلاح و تکثیر نامحدود در ظرف کشت را داشته و می توانند مبنای مهمی برای توسعه درمان‌های بازسازی باشند.

دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان آلمان (DKFZ) و انستیتو سلول‌های بنیادی HI-STEM در شهر هیدلبرگ، برای نخستین بار موفق به بازآرایی سلول‌های خونی انسان به نوعی از سلول‌های بنیادی عصبی شدند، که قبلا ناشناخته بودند. Andreas Trumpp، مدیر انستیتو سلول‌های بنیادی HI-STEM گفت: این یک موفقیت بزرگ برای تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی بود. وی همچنین افزود: سلول‌های بنیادی، هم در تحقیقات اولیه و هم در توسعه درمان‌های بازساختی که به دنبال بازگرداندن بافت‌های دچار مشکل در افراد بیمار می باشند، پتانسیل بسیار بالایی دارند.

این تیم تحقیقاتی، موفق به بازآرایی سلول‌های بالغ انسانی شده است که بتواند نوع مشخصی از سلول‌های بنیادی عصبی را القا کند که تقریبا توانایی تکثیر نامحدود را دارند. در گذشته، سایر گروه‌های تحقیقاتی نیز سلول‌های بافت همبند را به سلول‌های عصبی بالغ یا سلول‌های پیش ساز عصبی بازآرایی کرده اند. اما این سلول‌های عصبی مصنوعی تولید شده، غالبا نمی توانند گسترش یابند و بنابراین می توانند به سختی برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار گیرند. آنچه در مورد سلول‌های بازسازی شده‌ی این تیم تحقیقاتی ویژه است، آنست که این سلول‌ها، سلول‌های یکسانی هستند که به مرحله‌ای از سلول‌های بنیادی عصبی شباهت دارند که در طول رشد سیستم عصبی جنین بوجود می آیند.

 

Reference:https://www.cell.com/cell-stem-cell/fulltext/S1934-5909(18)30551-4?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS1934590918305514%3Fshowall%3Dtrue

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z37i