به دام انداختن سلول های سرطانی به کمک روشی جدید

محققین دانشگاه Texas دستگاه طراحی شده بوسیله خودشان را "تله سوسک" نامیده اند که در آن مقداری طعمه قرار می دهند و سوسک ها به آن جا می روند و در نهایت می میرند.

محققین دانشگاه Texas دستگاه طراحی شده بوسیله خودشان را "تله سوسک" نامیده اند که در آن مقداری طعمه قرار می دهند و سوسک ها به آن جا می روند و در نهایت می میرند. در این دستگاه پزشکی قابل پیوند، پزشکان عوامل زیستی را درون سیستم می گذارند تا سلول های سرطانی را جذب کرده و بکشند. این روش می تواند هم در تشخیص و هم در درمان سرطان متاستازی موثر باشد و می تواند در ترکیب با شیمی درمانی و پرتو درمانی های مرسوم برای مقابله با سرطان به کار گرفته شود.

این دستگاه که اندازه نانویی دارد از طریق یک سوزن به زیر پوست تزریق می شوند و با آزادسازی کموکاین ها و پروتئین های مختلف، سلول های سرطانی موجود در جریان خون را جذب می کنند و در ادامه آن ها را در معرض عامل شیمی درمانی قرار می دهند تا آن ها را بکشند. این تله سرطانی در آزمایشگاه تست شده است و موثر بودن آن برای انواع مختلف سلول های سرطانی از جملع ملانوما، سرطان پروستات، سینه، ریه، لوکمیا و مری تست شده است. محققین امیدوارند ظرف یک سال آینده بتوانند از این دستگاه در مطالعات بالینی انسانی استفاده کنند.

Reference:https://www.nature.com/articles/s41467-018-04763-y

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z6Qi