بسترسازی تعامل شرکت دانش بنیان پردیس ژن فناوری با سایر مراکز تحقیقاتی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه ای جهت همکاری و ارتباط شرکت پردیس ژن فناوری با سایر مراکز تحقیقاتی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد ،دکتر علی شریفی زارچی مدیر علمی و دکتر امیر حسن ابنا به عنوان نماینده مدیر عامل شرکت پردیس‌ ژن فناوری، دکتر مدبری مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید و سایر نمایندگان مراکز پزشکی مرتبط در تاریخ 2 بهمن‌ ماه 97 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه ای جهت همکاری و ارتباط شرکت پردیس ژن فناوری با سایر مراکز تحقیقاتی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد ،دکتر علی شریفی زارچی مدیر علمی و دکتر امیر حسن ابنا به عنوان نماینده مدیر عامل شرکت پردیس‌ ژن فناوری، دکتر مدبری مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید و سایر نمایندگان مراکز پزشکی مرتبط در تاریخ 2 بهمن‌ ماه 97 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر علی شریفی زارچی مدیر علمی شرکت پردیس‌ ژن فناوری، پس از تشکر از برگزاری این جلسه به معرفی شرکت پردیس ژن فناوری پرداخت و گفت: شرکت فراتخصصی پردیس ژن فناوری از زیر مجموعه شرکت های دانش بنیان، با هدف تولید دانش ارائه خدمات و سرویس تست های ژنتیکی مطابق با به روزترین روش های دنیا (توالی یابی نسل سوم) و راه اندازی مرکز علمی-تحقیقاتی ژنتیکی (R&D) تاسیس شده است. این شرکت ضمن ارائه انواع خدمات و تست‌های ژنتیکی با به‌کارگیری دانش ژنتیک، پزشکی مولکولی، علوم نوین آزمایشگاهی، دانش بیوانفورماتیک، علوم کامپیوتر و الگوریتم، آمار و هوش مصنوعی در حوزه‌ی پزشکی و زیست‌شناسی، جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های پیچیده به خصوص انواع سرطان، بیماری های نقص ایمنی، عصبی و عضلانی، متابولیک، بیماری‌های کودکان و سایر بیماری‌های ژنتیکی (پارکینسون ، آلزایمر، ام اس، هموفیلی، تالاسمی و ....)  فعالیت خواهد نمود. تجهیز آزمایشگاه بیوانفورماتیک و زیست‌داده‌کاوی شرکت از تیرماه ۱۳۹۷ آغاز شد. برنامه‌ی شش‌ماهه شامل خرید سرور‌های اولیه برای تحلیل داده‌های ژنومیک، جذب تیم فنی مستعد و متخصص، ایجاد زیرساخت‌های سیستمی لازم جهت استقرار سامانه‌ی نرم‌افزاری و ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری تحلیل داده‌های ژنومیک است.

سپس دکتر امیرعلی حمیدیه، با تاکید بر لزوم کاربردی شدن علوم در حوزه‌های مختلف به همکاری بیشتر بین شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی به منظور رفع مشکلات خدمات درمانی و کمک به بیماران، بخصوص در جهت کاهش هزینه‌های درمانی اشاره داشت.

در ادامه جلسه دکتر یونس مدبری، مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه به معرفی این موسسه پرداخت. موسسه پزشکی نسل امید در سال ۱۳۸۵، با هدف تامین سلامت نسل آینده از طریق پیشگیری از معلولیت ها با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود در جهان تاسیس شد. این موسسه همچنان در حال تحقیق و توسعه شیوه‌های نوین پزشکی است. تمرکز این موسسه بر بیماری‌های متابولیک نوزادان و بررسی جهش‌های ژنتیکی بوده و ارتباط تحقیقات علمی با بخش بالینی را هدف قرار داده است.

همچنین دکتر حمیدرضا خرم خورشید، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، پس از معرفی این مرکز گفت: زمانی فعالیت‌های این چنینی به نتیجه خواهد رسید که خدمات مراکز علمی و تحقیقاتی در اختیار کلینیک‌ها قرار بگیرد و ارتباط بین مراکز مختلف بیشتر شود. مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با هدف تجهیز اولین مرکز کشوری نسل جدید توالی یابی ژنتیکی (Next Generation Sequencing) تاسیس شد و هم اکنون در حوزه‌های مختلف اعم از بیوانفورماتیک، توالی یابی اگزون و غیره فعالیت می‌کند.

دکتر شهرام سداد، نماینده آزمایشگاه نیلو، با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه، به برگزاری چنین جلساتی جهت ارتباط بیشتر مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد. وی در ادامه افزود: دانشمندان ایرانی توانایی بالایی در زمینه علوم نوینی مثل بیوانفورماتیک دارند و هم سطح دانشمندان کشورهای پیشرفته دنیا هستند و برای استفاده از این توانایی نیاز به حمایت‌های بیشتری از طرف مراکز بزرگ دولتی است.

همچنین در این جلسه دکتر مریم خلیلی، نماینده آزمایشگاه ژنتیک پزشکی تهران، دکتر کاوه بقایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر فرزانه شریف‌زاد، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد و دکتر صیاد، رئیس شبكه ملی اهدا كنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران نیز حضور داشتند. شبكه ملی اهدا كنندگان سلول‌های بنیادی ایران در سال 94 به همت دکتر حمیدیه و در جهت بهبود و پیشرفت درمان در زمینه سلول‌های بنیادی تاسیس شد.

در ادامه جلسه، دکتر حمیدیه با بیان این مطلب که نزدیک به 15 مرکز پذیره‌نویسی اهداکننده سلول‌های بنیادی در کشور وجود دارد و همچنین بیش از 50 هزار داوطلب دریافت سلول‌های بنیادی هستند، گفت: می توان با همکاری بین چنین مراکز و شرکت‌هایی با شبکه اهداکننده سلول‌های بنیادی و معاونت درمان وزارت بهداشت، به کاهش هزینه‌ها و پیشرفت علمی کشور در این حوزه پرداخت.

در پایان، نمایندگان آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر در زمینه‌های مختلف همکاری با یکدیگر و شرکت پردیس ژن فناوری پرداختند.


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z3ai