برگزیدگان المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت مثل سایر المپیادها از تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد

دکتر جمالی دبیر المپیاد علمی کشور و معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار واحد خبر ستاد از روند برگزاری المپیاد دانشجویی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت به صورت غیر متمرکز و متمرکز در سال 98 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، دکتر جمالی دبیر المپیاد علمی کشور و معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار واحد خبر ستاد از روند برگزاری المپیاد دانشجویی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت به صورت غیر متمرکز و متمرکز در سال 98 خبر داد.

دبیر المپیادهای علمی کشور گفت: المپیاد علمی دانشجویی به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که طی یک ماده واحده برگزاری مسابقات علمی دانشجویی را تصویب که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود. آغاز این رویداد علمی به سال 1375 بر می گردد که در آن سال این سازمان المپیاد دانشجویی را در 6 رشته برگزار کرد. در حال  حاضر 23 دوره به صورت مستمر برگزار شده و در سال آتی نیز 24 دوره آن با 23 رشته از جمله علوم و فناوری­های سلول­های بنیادی و مهندسی بافت برگزار خواهد شد.

وی اذعان داشت: رشته­ های المپیاد دانشجویی سازمان سنجش از گستردگی خاصی در سطح کشور برخوردار بوده و از جمله رشته هایی می باشد که در اولویت های علمی دانشگاهی کشور می باشند. در بین این رشته ها، رشته جدیدی که از ابتدای سال 97 به المپیادها پیوسته، رشته علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت می باشد که این المپیاد تنها علم بین رشته ای و مرز دانشی بود و از جمله رشته هایی می باشد که توسعه و اشاعه آن در بین دانشجویان کشور جهت کشف استعدادهای برتر این حوزه و هدایت و حمایت آن بسیار ضروری می باشد.

دکتر جمالی همچنین هدف از برگزاری این المپیادها را به ویژه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت را استفاده از پتانسیل های این دانشجویان جهت پیشبرد اهداف علمی کشور در این حوزه بر شمرد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش در ادامه بیانات خود اظهار داشت: متقاضیان شرکت در المپیادهای متمرکز و غیر متمرکز، از دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی می بایست باشند. وی در خصوص المپیاد دانشجویی علوم و فناوری های سلول های بنیادی اظهار داشت: امیدواریم با توجه به رشد چشمگیر این حوزه در دنیا و همچنین دستیابی محققان کشورمان در ده اخیر به علوم پایه ای این رشته، برگزاری این المپیاد به خلق فرصت های مبتکرانه مبتنی بر دانش های گوناگون از جمله مهندسی بافت، ژن درمانی، ایمنی درمانی، تولید و ساخت دستگاه ها و تجهیزات مرتبط با این حوزه منجر شود.

دکتر جمالی همچنین افزود: پیش بینی می شود در رشته های مرتبط با علوم نوین سلول های بنیادی حدود 100 هزار نفر دانشجوی مشغول به تحصیل باشند و داوطلبین شرکت در این المپیاد هم از طریق آزمون متمرکز یعنی رتبه­های برتر آزمون کارشناسی ارشد خود و هم از طریق آزمون غیر متمرکز به مرحله نهایی راه خواهند یافت. رشته هایی که می توانند در المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت شرکت کنند مشتمل بر رشته های شیمی، زیست شناسی، مهندسی صنایع، مهندسی مواد و متالوزی، مهندسی کشاورزی و مهندسی پزشکی می باشد که در سال 98 رشته های مهندسی برق و مکانیک به جمع رشته های بالا اضافه شده است.

آزمون غیر متمرکز المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی در تاریخ های 12 و 13 اردیبهشت ماه سال 98 در مراکز مناطق دهگانه کشور برگزار خواهد شد و برگزیدگان این آزمون و آزمون متمرکز در تاریخ های 28 و 29 تیرماه سال آینده جهت تعیین نفرات برتر به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر المپیاد علمی کشور همچنین از برخورداری برگزیدگان نهایی این المپیاد از تسهیلات در نظر گرفته شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان خبر داد و افزود: نفرات برگزیده علاوه بر اینکه جهت ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور به دانشگاه ها معرفی می شوند در صورت ادامه تحصیل در مقطع دکتر در مرحله مصاحبه نیز مشمول امتیازاتی خواهند شد. علاوه بر این امتیازات، این برگزیدگان عضو بنیاد ملی نخبگان نیز خواهند شد و از تسهیلات این بنیاد بهره مند خواهند گردید.

وی در پایان بیانات خود ابراز امیدواری کرد که نفرات برگزیده المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت بتوانند گام های موثری را در جهت ارتقاء این علم مرز دانشی برای کشور بردارند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zow1