برگزاری نشست هم اندیشی ستاد با هلدینگ دارویی برکت

نشستی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شیرازی مدیر عامل هلدینگ دارویی برکت، دکتر زیرک ساز مدیر تحقیق و توسعه هلدينگ دارویی برکت، مهندس کرباسیان مدیر عامل سل تک و جمعی از اساتید این حوزه در تاریخ 27 آذر ماه 1397 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلولهای بنیادی، نشستی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شیرازی مدیر عامل هلدینگ دارویی برکت، دکتر زیرک ساز مدیر تحقیق و توسعه هلدينگ دارویی برکت، مهندس کرباسیان مدیر عامل سل تک و جمعی از اساتید این حوزه در تاریخ 27 آذر ماه 1397 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر حمیدیه توضیحاتی در زمینه قابلیتهای دانشی و فناورانه شرکتهای فعال در حوزه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی کشور ارائه نمود و افزود: برخی از شرکتهای داخلی توانایی تولید مواد و تجهیزات و حتی قابلیت صادرات محصولات و فرآوردههای مربوطه، به کشورهای مختلف از جمله چین و سایر کشورهای دنیا را دارند. وی افزود با توجه به برخورداری قابلیتهای فناورانه شرکتهای دانشبنیان داخلی، امکان رقابت قیمتی با کشورهای خارجی نیز فراهم شده است و شرکتهای ما قادرند محصولات و خدمات خود را با قیمتهای نازلتری از کشورهای دیگر عرضه نمایند. وی با اشاره به مطالبه پزشکی مردم طی چند سال آینده در حوزه سلول درمانی بر لزوم سرمایه گذاری بخش خصوص با مشارکت شرکت های دانش بنیان جهت تجاری سازی محصولات این حوزه تأکید نمود.
سپس دکتر شیرازی با اشاره به همکاری گسترده شرکت دارویی برکت با شرکت های دانش بنیان فعال این حوزه در جهت توسعه علوم و فناوری های نوین از جمله فناوری های سلول های بنیادی، بر لزوم تدوین طرح های کلان ملی با برنامه ریزی دقیق در زمینه محاسبه بازار محصولات این حوزه تأکید نمود و خواستار تسریع در روند تدوین آیین نامه های مربوطه جهت تجاری سازی محصولات و انجام صادرات با کشورهای منطقه شد و افزود: می توان سرمایه گذاری حداکثری در این حوزه داشت.
در ادامه دکتر امیرخانی نیز با ارائه تعریفی از مفهوم کلی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: تغییر هرم جمعیتی اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد و همه کشورها سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه را آغاز کردند. دبیر شورای راهبردی ستاد به توانمندی محققان کشور اشاره نمود و با بیان اینکه با توجه به درآمدهای حاصل از سلول درمانی، بسیاری از کمپانی‌های داروسازی هم وارد این حوزه شدند.
وی در ادامه به برخی از اهداف ستاد و ضرورت توجه به دانش مبتنی بر بازار اشاره نمود و گفت: می بایست با برنامه‌ریزی مناسب دانش تولید شده سهم مناسبی از بازار را به دست آورد. دکتر امیرخانی با اشاره به تشکیل تعداد 26 کارگروه مختلف در ستاد گفت: می توان از ظرفیت کارگروه ها با همکاری شرکت های دانش بنیان در جهت کمک به تجاری سازی محصولات مرتبط با حوزه های مختلف پزشکی بهره جست. وی افزود: می توان با گسترش شبکه های ارتباطی، راه های برقراری و توانمند سازی و سرعت بخشیدن در رسیدن به اهداف این حوزه را بیش از پیش افزایش داد.
در پایان خانم دکتر مردپور به ارائه توضیحاتی پیرامون بازار محصولات حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دنیا پرداخت و افزود: تعداد شرکت های فعال این حوزه به تعداد ۸۷۵ شرکت در دنیا رسیده است. وی با اشاره به جهش عظیم این حوزه در کشور، بازار گسترده فرآورده های سلولی را تشریح نمود و افزود: علاوه بر شرکت های دارویی، اخیراً شرکت های دیگری نظیر General electric، LG و سامسونگ در زمینه تولید محصولات سلولی نیز ورود کرده اند. معاون تجاری سازی و بازار ستاد مارکت مواد مصرفی اولیه نظیر محیط های کشت سلولی و فاکتورهای رشد در دنیا و در کشور را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: ارائه طرح های فناورانه با قابلیت تجاری سازی از جمله بیوراکتورها، دستگاه پرینتر سه بعدی، فاکتورهای رشد در سومین فن بازار ملی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی حاکی از رشد بسیار خوب شرکت های فعال این حوزه بوده که نیاز به سرمایه گذاری و حمایت بیشتر در این زمینه دارد.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZhWi