بررسی اهداف و ماموریت‌های شبکه ملی حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات تجربی در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اجرایی ستاد

یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 27 اسفندماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 27 اسفندماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر ربانی، مدیر شبکه ملی حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات تجربی، گزارشی از فعالیت‌های این شبکه ارائه کرد. وی پس از بیان مشکلات پیش روی پرورش، مدل‌سازی و انجام آزمایشات پیش‌بالینی در ارتباط با حیوانات آزمایشگاهی، مهم‌ترین اهداف این شبکه را «بسترسازی مناسب جهت ارایه تسهیلات برای راه‌اندازی برنامه‌های پایش ژنتیکی و پایش سلامت حیوانات آزمایشگاهی»، «اعتباربخشی بین‌المللی به آزمون‌های حیوانی»، «حمایت از تدوین و بومی‌سازی دستورالعمل‌های GLP» و «کمک به رفع کمبود امکانات در این حوزه» عنوان کرد. از فعالیت‌های صورت گرفته توسط این شبکه می‌توان به تدوین پیش‌نویس راهنما و دستورالعمل ملی استفاده از سلول و فرآورده‌های سلولی در مطالعات تحقیقاتی حیوانی، شناسایی 6 شرکت خدمات‌رسانی و 120 مرکز پرورش، نگهداری و تولید حیوانات آزمایشگاهی در سطح کشور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در این حوزه اشاره کرد. ربانی هم‌چنین برنامه‌های آینده شبکه ملی حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات تجربی را با توجه به وضعیت کشور و اقدامات صورت گرفته در چهار مرحله‌ی برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، اجرا و در نهایت ارزیابی و کنترل بیان کرد. در پایان نیز دکتر حمیدیه با بیان این مطلب که ایجاد چنین شبکه‌ای جهت هماهنگی و ارتباط بین افراد علمی در سطح کشور نیاز است، از دکتر ربانی و افراد دیگری که در ایجاد این شبکه سهیم بودند، تشکر کرد.

در ادامه دکتر امیرخانی، دبیر شورای راهبردی ستاد، گزارشی از جلسه بررسی الویت برنامه‌های ستاد در سال 1398 که با حضور دکتر قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی، دکتر الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه‌، دکتر حمیدیه، دبیر ستاد و جمعی از مدیران در تاریخ 26 اسفندماه 1397 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، ارائه کرد. وی با اشاره به رسالت و ماموریت ستاد مبنی بر راهبری ظرفیت‌های کشور در زمینه سلول‌های بنیادی، به منابع تامین مالی موجود در معاونت علمی و فناوری اشاره نمود و متذکر شد که برنامه‌های راهبردی و ماموریت‌های ستاد می‌بایست در راستای این منابع برنامه‌ریزی گردند.

در پایان جلسه، دکتر حمیدیه اهداف سال آینده ستاد را تمرکز بر تعیین سازوکارهای لازم جهت تسهیل صادرات فناوری‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی، تامین پوشش بیمه‌ای درمان‌های بر پایه سلول‌های بنیادی و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم جهت دستیابی به محصولات فناوری اصلاح ژن و ایمونوسل تراپی مطرح کرده و ضمن تبریک سال نو، خواستار عزم همگانی اعضای شورا در خصوص به‌ثمر رساندن اهداف و اولویت‌های ستاد گردید.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZMx1