ایجاد اکوسیستم استارتاپ فکتوری جهت ایجاد مدلی برای مدل‌های تجاری پیشتاز در کمتر از 6 ماه

یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 20 اسفندماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 20 اسفندماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر قاسمی، مسئول واحد پتنت ستاد، به ارائه گزارشی از اختراعات ثبت شده در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران و در سطح جهان پرداخت. وی پس از بیان اهداف کلی این واحد، برنامه‌ها و فعالیت‌های واحد پتنت در سال گذشته را برشمرد؛ که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری کارگاه "آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی" در خلال جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در آذرماه 97، همچنین حمایت از 4 طرح فناورانه در طول سال اشاره نمود. وی تعداد اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در طی 5 سال اخیر را حدود 200 عدد اعلام کرد و برنامه‌های واحد پتنت ستاد در سال 98 را اعلام کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان راه‌اندازی نرم‌افزار داوری ثبت اختراعات، ایجاد دیتابانک اختراعات حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و برگزاری جشنواره اختراعات در این حوزه را نام برد.

در ادامه دکتر سجودی، مدیر مراکز رشد دانشگاه تربیت مدرس، به ارائه طرح خود با عنوان "ایجاد اکوسیستم استارتاپ فکتوری" جهت ایجاد مدلی برای مدل‌های تجاری پیشتاز در کمتر از 6 ماه پرداخت و افزود: این طرح با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و زیر نظر گروه گسترده‌ای از متخصصین در حوزه‌های مختلف، عملی خواهد شد. دکتر امیرعلمی حمیدیه، دبیر ستاد نیز این طرح نوآورانه را طرح خوبی عنوان نمود و حمایت ستاد از طرح‌های این‌چنینی را اعلام کرد. ایشان هم‌چنین پیشنهاد نمود که اجرای این طرح به بخش خصوصی و غیردولتی سپرده شود، چراکه این‌چنین طرح‌هایی با همکاری بخش خصوصی با سرعت و کیفیت بیشتری صورت خواهد گرفت.

در پایان جلسه نیز دکتر حمید فرجی‌فرد، مدیر توسعه تجاری‌سازی و بازار ستاد، به ارائه برنامه‌های سال آینده مدیریت توسعه تجاری‌سازی و بازار، طبق برنامه جامع راهبردی ستاد، پرداخت. وی برنامه‌های این مدیریت را با عناوین "رصد مستمر وضع موجود تولید محصولات سل‌تراپی کشور منطقه و جهان"، "توسعه همکاری‌های بین‌المللی در راستای تبادل فناوري و صادرات محصولات"، "توسعه مراکز و شرکت‌های تولیدی محصولات سلولی بخش خصوصی و غیردولتی"، "حمایت از شرکت‌های پرورش‌دهنده حیوانات آزمایشگاهی با اولویت بخش خصوصی و غیردولتی"، "توسعه و بهبود قوانین، دستورالعمل و استانداردهای تولید محصولات سل‌تراپی"، "آموزش، مشاوره و توانمندسازی شرکت‌ها و تولیدکنندگان بخش خصوصی و غیردولتی"، "تامین و تخصیص حمایت‌های خاص از شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدکنندگان و توسعه کشش بازار" و "شناسایی فعالان تولید، رتبه‌بندی، تولید بانک اطلاعاتی و شبکه‌سازی" ارائه نمود. پس از ارائه هر برنامه، کارشناسان ستاد و افراد حاضر در جلسه، نظرات خود را جهت بهبود برنامه‌های این مدیریت اعلام کردند.


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zru1