افزایش شانس مقابله با سرطان مغز استخوان به کمک درمانی جدید

از آنجایی که پژوهشی جدید در رابطه با یک داروی درمانی منجر به اثبات نتایج بهبودی و نرخ بقاء شده است، امید برای بهبودی نوعی جدی از سرطان مغز استخوان افزایش یافته است.

از آنجایی که پژوهشی جدید در رابطه با یک داروی درمانی منجر به اثبات نتایج بهبودی و نرخ بقاء شده است، امید برای بهبودی نوعی جدی از سرطان مغز استخوان افزایش یافته است.

محققان دانشگاه نیوکاسل، انگلستان، در بزرگترین مطالعه در نوع خود، منجر به رساندن پژوهش های ملی به تشخیصی نوین در درمان بیماران مبتلا به میلوما شده اند.

این نتایج، که به تازگی توسط Online Lancet Oncology منتشر شده است، بهبودی افرادی را نشان می دهد که تحت درمان مداوم با دارویی به نام Lenalidomide قرار گرفته اند. این بهبود نسبت به افرادی مقایسه می شود که این دارو را دریافت نمی کنند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که در درمان طولانی مدت با Lenalidomide  (تحت عنوان Revlimid نیز شناخته می شود.) زمان بهبودی دوبرابر افزایش یافته و نیز بهبودی بیماران جوان تر را 8% افزایش می دهد.

میلوما نوعی سرطان سلولهای پلاسما بوده و می تواند بر قسمت های مختلفی از بدن از جمله ستون فقرات، جمجمه، لگن و دنده ها تاثیر بگذارد. درمان فعلی معمولا شامل شیمی درمانی و پیوند سلول های بنیادی است.

پروفسور گراهام جکسون از موسسه Northern  تحقیقات سرطان در دانشگاه نیوکاسل و هماتولوژیست مشاور بیمارستان Freeman نیوکاسل، این مطالعه ی گسترده در انگلستان را سرپرستی کرد.

وی می گوید: "این امر پیشرفتی بزرگ است، چرا که نشان می دهد استفاده طولانی مدت از lenalidomide  منجر به بهبودی معنی دار می شود به این صورت که بیماران مبتلا به بیماری میلوما پس از درمان اولیه در مرحله بهبودی قرار می گیرند. این یک گام بزرگ است و به طور ویژه ای مشخص می کند که در مورد بیماران جوان تر، lenalidomide به طور کلی درمان این سرطان سخت درمان مغز استخوان را بهبود می بخشد. تحقیقات ما نشان می دهد که lenalidomide باید در مورد بیمارانی که به تازگی تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفته اند، مورد توجه قرار گیرد."

مطالعه هفت ساله Myeloma XI در مورد بیش از 4000 بیمار در 110 بیمارستان انگلستان بوده است.

در بخشی از این مطالعه، مجموعا 1137 بیمار تازه تشخیص داده شده به طور تصادفی تحت درمان با lenalidomide قرار گرفته و  834  بیمار  در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفتند- این در مورد زمانی بود که درمان اولیه شان انجام شده بود.

نتایج نشان می دهد که lenalidomide می تواند متوسط ​​زمان بهبودی را در بیماران جوان تر بیش از دو سال و در بیماران مسن تر و یا بیمارانی با سلامتی کمتر بیش از یک سال افزایش دهد. و در هر دو گروه، خطر پیشروی بیماری و یا مرگ را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.

پروفسور Gordon Cook ، مدیر کلینیک در موسسه تحقیقات آزمایشگاهی بالینی در دانشگاه لیدز، یکی از نویسندگان این مقاله بوده و معتقد است که lenalidomide باید در NHS در دسترس باشد.

وی می گوید: "نتایج ما در بزرگترین آزمایشی که تا به امروز انجام شده نشان می دهد که lenalidomide می تواند به طور چشمگیری طول عمر افراد مبتلا به میلوما را افزایش دهد.

این نتایج یافته های حاصل از سه مطالعه ی کوچکتر را تایید می کند که این مطالعات نشان می دهند که پس از پیوند سلول های بنیادی، lenalidomide خطر پیشرفت بیماری و یا مرگ را تا 50٪ کاهش می دهد.

Reference:https://medicalxpress.com/news/2018-12-treatment-shown-odds-bone-marrow.html

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZfVi