استفاده از سلول های بنیادی به عنوان حامل داروهای ضدسرطانی

مدولابلاستوما نوعی سرطان است که در کودکان شیوع بیشتری دارد و درمان های رایج می توانند باعث افزایش خاصیت تهاجمی و سمیت بیشتر داروها شوند.


محققان در مطالعه ای نشان داده اند که با استفاده از سلول های بنیادی می توان به صورت طبیعی داروهای مورد نظر را به تومور رساند و عوارض سمی آن ها را نیز کاهش داد. در این مطالعه پژوهشگران سلول های پوستی را به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی نمودند که بتوانند بوسیله ی این سلول های مهندسی ژنتیکی شده داروها را به تومورهایی برسانند که در معرض سایر داروها قرار گرفته اند. داروهایی که توسط سلول های بنیادی حمل می شوند pro-drug نامیده می شوند.

پس از انجام این مطالعه مشاهده گردید سلول های بنیادی حمل کننده ی داروها به سمت سلول های مغزی موجود در مدل آزمایشگاهی مورد استفاده مهاجرت کرده و باعث کوچک شدن تومور بعد از جراحی می شوند. علاوه بر این، محققان این مطالعه مدل مدولابلاستوما را طراحی کردند که با مطالعه ی آن دریافتند پس از انجام جراحی برای از بین بردن تومور، سلول های توموری باقیمانده که پس از جراحی باقی مانده اند سریعتر رشد می کنند و به توده ی توموری تبدیل می شوند و تومور جدید به شدت مهاجم است. درمان های جدیدی برای مدولابلاستوما وجود دارد که در مجموع عوارض سمی کمتری دارد. با استفاده از این روش درمانی می توان فقط سلول های سرطانی را هدف حمله قرار داد. نتایج حاصل از این مطالعه می تواند راه حلی برای بیمارانی باشد که داروهای معمول در آن ها بی تاثیر بوده و نمی توان بوسیله ی این داروها آنان را درمان نمود.

Reference:https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0198596

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zk5i