استفاده از سلول های بنیادی برای مدل سازی بیماری آلزایمر

محققان دانشکده پزشکی سان‌دیگو در دانشگاه کالیفرنیا در یک مقاله جدید که در Cell Stem Cell منتشر شده است، بر روی درمان جدیدی برای بیماری الزایمر تمرکز کرده اند .

محققان دانشکده پزشکی سان‌دیگو در دانشگاه کالیفرنیا در یک مقاله جدید که در Cell Stem Cell منتشر شده است، بر روی درمان جدیدی برای بیماری الزایمر تمرکز کرده اند .

تجمع پلاک آمیلوئید بتا () و توده‌های پیچ خورده پروتئینی به نام tau در مغز از علائم بیماری آلزایمر است. سابقا تلاش‌های زیادی صورت گرفته، و تا به امروز این تلاش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و پیشروی آن ادامه دارد. محققان با استفاده از نورون‌های مشتق شده از سلول‌های بنیادی پرتوان بیماران مبتلا به آلزایمر گزارش دادند که کلسترول استر بعنوان محصول ذخیره‌ای کلسترول در سلول‌ها، به عنوان تنظیم کننده‌های پروتئین tau عمل می کند.

 Lawrence S.B. Goldstein، نویسنده اول این مقاله و استاد برجسته در گروه پزشکی سلولی و مولکولی بیان کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد که عمل کلسترول استر بر tau، به معنی اختیارات بیشتر و امکانات جدیدتر برای درمان‌های مداخله‌گر است.

Goldstein و همکارانش در این تحقیق از نورون‌های مشتق شده از سلول‌های بنیادی بیماران آلزایمری استفاده کرد تا مدل‌های سلولی بیماری را به وجود آورد. آنها دریافتند که میزان کلسترول استر از هر دو پروتئین و Tau بالاتر بوده، بنابراین یک هدف را مشخص می‌کند، اینکه می تواند به طور همزمان از ساخت غیرطبیعی هر دو پروتئین جلوگیری کند. علاوه بر این، آنها کشف کردند که کلسترول استر باعث ایجاد Tau، حتی در غیاب می شود که نشان می‌دهد حذف ساده‌ی از مغز (که هدف بسیاری از داروهای مبارزه با آلزایمر است) برای توقف بیماری کافی نخواهد بود.

بیماری آلزایمر یا فراموشی یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه است که معمولاً به آهستگی ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.

 

Reference:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934590918306039?via%3Dihub


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zedi