آیا سلول های بنیادی می تواند به ترمیم سلول‌های یک قلب آسیب دیده کمک کند ؟

یک تیم از دانشمندان دانشکده پزشکی Rutgers ، از جمله Leonard Lee و Shaohua Li، قدم مهمی در شناسایی مسیرهای منتج به بهبود قلب بیمار برداشته اند. با این درمان نیاز به جراحی بای پس، پیوند قلب و دستگاه های پمپاژ مصنوعی را کاهش خواهد یافت.

یک تیم از دانشمندان دانشکده پزشکی Rutgers  ، از جمله Leonard Lee و Shaohua Li، قدم مهمی در شناسایی مسیرهای منتج به بهبود قلب بیمار برداشته اند. با این درمان  نیاز به جراحی بای پس، پیوند قلب و دستگاه های پمپاژ مصنوعی را کاهش خواهد یافت.

این مطالعه که اخیرا در ژورنال Cell and Developmental Biology در Frontiers  منتشر شده است، شامل حذف سلول های بافت همبند از قلب انسان، "مهندسی معکوس" آنها به سلول های بنیادی قلب و سپس "باز مهندسی" آنها در سلول های عضلانی قلب می باشد.

با این حال، دستیابی به موفقیت واقعی تیم Rutgers این است که سلولهای عضلانی قلبی که تازه ایجاد شده اند، به صورت یک واحد که به وضوح زیر میکروسکوپ می تپند، به هم متصل می شوند.

نویسنده اول Leonard Y. Lee، رئیس بخش جراحی در دانشکده پزشکی Rutgers Robert Wood Johnson، می گوید: سلول های قلبی ساخته شده به این صورت معمولا به طور نرمال به هم پیوسته نشده و به صورتی واحد در نمی آیند. تیم وی با بیان بیش از حد پروتئینی که در سلول CREG نامیده می شود، موفق به انجام این امر شده اند.

طبق گفته های  Lee، فیبروبلاست ها، که سلول هایی در بافت همبند می باشند، از بافت قلب جدا شده و مهندسی معکوس شده و یا به سلول های بنیادی تغییر حالت دادند. این کار طوری انجام شد که زمانی که پروتئین CREG منجر به بیان بیش از حد سلول های بنیادی شدند، می توانند به سلول های قلبی تمایز پیدا کنند.

Lee می گوید: "سکته های قلبی به شیوعی اپیدمیک رسیده است. در حال حاضر تنها راه درمان آن جراحی، پیوند، یا اتصال دستگاه پمپاژ خون به بیمار می باشد." "اما قلب های قابل پیوند محدود بوده و دستگاه های مکانیکی کیفیت زندگی بیمار را محدود می کند، بنابراین ما بر روی راه هایی کار می کنیم که قلب بتواند خودش را ترمیم کند."

گرچه هنوز هم بعید به نظر می رسد، اما هدف نهایی Lee این است که قادر به حذف مقادیر کمی از بافت قلب خود بیمار بوده و از CREG برای تبدیل بافت به عضلات قلبی که با هم به طور هماهنگ کار می کنند استفاده کرده و دوباره آنها را به قلب بیمار وارد کرده تا به قلب این امکان را می دهد تا بتواند خود را ترمیم کند.

به گزارش انجمن قلب آمریکا، بیش از شش میلیون آمریکایی با نارسایی قلب زندگی می کنند. در حالی که اکثر مردم اصطلاح "نارسایی قلبی" را شنیده اند و تصورشان این است که این بدان معنی است که قلب دیگر کار نمی کند، اما در حقیقت این اصطلاح به این معنی است که قلب آن طور که بایدعمل پمپاژ کردن را به درستی انجام نمی دهد. افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب خستگی و تنگی نفس را تجربه می کنند و با فعالیت های روزانه مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها مشکل دارند.

Reference : https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcell.2018.00136/full

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZiWi