یافته جدید محققان در زمینه تقارن سلول‌ها و رابطه آن با بروز بیماری

Chirality را عدم تقارن موجود در همه مقیاس های حیات از سطح یک مولکول تا سطح ارگانیسم تعبیر می کنند. شبیه دست های راست و چپ، سلول هایی که chirality را نشان می دهند، تصاویر آینه ای یکدیگر هستند.

Chirality را عدم تقارن موجود در همه مقیاس های حیات از سطح یک مولکول تا سطح ارگانیسم تعبیر می کنند. شبیه دست های راست و چپ، سلول هایی که chirality را نشان می دهند، تصاویر آینه ای یکدیگر هستند. محققان در مطالعه ای جدید نشان داده اند که chirality می تواند بعد از تولد تغییر کند. بیماری هایی هستند که می توانند روی این فرایند اثر بگذارند و همین امر موجب شده است که محققین chirality را یک هدف در درمان برخی از بیماری ها بدانند. سلول های اندوتلیالی مفروش کننده سطح داخلی عروق خونی معمولا جهت گیری راستگردی را نشان می دهند و به طور مناسبی در کنار یکدیگر قرار می گیرد تا یک سد نیمه تراوا را شکل دهند که عبور پروتئین ها از جریان خون به بافت های اطراف را به طور دقیق کنترل کند.

پژوهشی جدید نشان می دهد که حتی سطوح پایین پروتئین کیناز یا PKC که در بیماری هایی مانند دیابت در عروق خونی فعال می شود می تواند موجب شود که chirality برخی از سلول ها معکوس شود و به صورت جهت گیری چپگرد در آیند و فواصلی را بین سلول های راستگرد و چپگرد ایجاد کنند که موجب می شود، نشت پروتئینی تا سه برابر افزایش پیدا کند. درک این فرایند می تواند منجر به ایجاد درمان هایی شود که تغییرات chirality سلولی را در درون عروق خونی مهار کنند و مانع از بروز بیماری ها شوند.

Reference:http://advances.sciencemag.org/content/4/10/eaat2111

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZhHi