ویرایش ژنی به کمک درمان بیماری سیستیک فیبروزیس می آید

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر مدرسی رئیس بنیاد علمی خیریه CF در تاریخ 3/02/ 98 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر مدرسی رئیس بنیاد علمی خیریه CF  در تاریخ 3/02/ 98 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر مدرسی گفت: بیماری سیستیک فیبروزیس (CF) یک بیماری تک ژنی  و از جمله اختلالات ژنتیکی شایع در ایران می‌باشد که انتظار می‌رود حدود 6000 نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشند. در ادامه وی بیان نمود هرچند در بیماران مبتلا علاوه بر مشکلات ریوی، درگیری اندام‌های دیگر نیز مشهود است،  ولی بالغ بر 90% از مرگ و میر این بیماری بدنبال آسیبها و مشکلات ریوی می‌باشد. رئیس بنیاد علمی خیریه CF  افزود: متاسفانه خانواده های بیماران متحمل پرداخت هزینه های بالایی جهت تامین داروهای مورد نیاز این بیماری هستند.

وی اذعان داشت پژوهش‌های فراوانی به منظور درمان این بیماری صورت گرفته است که با توجه به شناسایی الگوی ژنتیکی آن، ژن درمانی از جمله کاندید های مهم جهت درمان سیستمی فیبروزیس به شمار می آید.

در ادامه دکتر شمس آرا به امکان استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک جهت ویرایش ژنی بیماری سیستیک فیبروزیس اشاره نمود و عنوان کرد به دلیل تک ژنی بودن و شناخت کامل ما از جهش شایع این بیماری، انتظار می‌رود استفاده از تکنیک های موجود ویرایش ژنی جهت درمان کامل این بیماری، موفقیت آمیز باشد.

دکتر حمیدیه ضمن اشاره به اهمیت درمان این بیماری در ایران عنوان کرد: خانواده های بسیاری درگیر مشکلات این بیماری هستند و ما باید با سرعت بیشتری جهت درمان این بیماری از طریق ویرایش ژنی قدم برداریم و خوشبختانه ظرفیت انجام فعالیت های تحقیقاتی در این حوزه موجود است.

همچنین دبیر ستاد همکاری اساتید علوم پایه و بالین را در این خصوص حائز اهمیت دانست و خواستار عقد تفاهم نامه ای جهت همکاری های بیشتر در این حوزه شد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZeD1