برگزاری جلسه شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان

جلسه شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان روز پنج شنبه مورخ 16/12/97 در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی، دکتر قزلباش ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دکتر شغلی معاون تحقیقات و فناوری و سایر اعضای شورا برگزار گردید.

  

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان  روز پنج شنبه مورخ 16/12/97 در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی، دکتر قزلباش ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دکتر شغلی معاون تحقیقات و فناوری و سایر اعضای شورا برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر ندری دبیر شورای استانی ضمن خوشامدگویی به دبیر ستاد سلولهای بنیادی گفت: ما از زمان تاسیس شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با توجه به پتانسیلی که در استان داشتیم سعی کردیم ارتباطی را بین دانشگاه هایی که در سطح استان هست و در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند  برقرار نماییم. ابتدای کار شناسایی فعالین این حوزه بود که از طریق کانالهای اطلاع رسانی صورت پذیرفت. همچنین تصمیمات لازم برای برنامه‌ریزی و اجرای مناسب سمپوزیم سلول های بنیادی و نانوفناوری بازساختی صورت پذیرفت. مقرر شد این سمپوزیوم با شناسایی و دعوت از فعالین حوزه سلول های بنیادی در سطح کشور و با بهره گیری از پتانسیل استان برگزار گردد. تشکیل کارگروه های علمی نیز از دیگر مصوبات جلسات پیشین شورا بوده است. دبیران کارگروه ها نیز انتخاب و مقرر شد نسبت به تیم سازی و گروه سازی برای کارگروه خود اقدام نمایند و برنامه ارایه نمایند. تشکیل شورای دانشجویی نیز از اهداف تعیین شده در نشست های شورا بوده است که هم اکنون مسئولین این شورا در جلسه جهت پیگیری امور حضور  دارند.

در ادامه دبیر شورای دانشجویی سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی در همین راستا اظهار نمود: ما کار خود را از حدود یک ماه پیش شروع کردیم و کارگروه های دانشجویی را با در نظر گرفتن پتانسیل های استانی تشکیل دادیم. همچنین مقرر شد زیر نظر شورا انجمن دانشجویی نیز فعالیت های خود را گسترش دهد.

مسول پارک فناوری تسان در ادامه گفت: اینجانب به دلیل سابقه کاری که با دبیر ستاد سلولهای بنیادی دانشگاه ارتباط داشتم از ایشان به دلیل ایجاد روحیه امید در بیماران تشکر می نمایم و به سهم خودم از طرف پارک علم و فناوری وارد اکوسیستم شما خواهم شد. اکوسیستم سلولهای بنیادی به دلیل فراگیر بودن نیازمند توجه ویژه می باشد، هم در حوزه کسب و کار و هم در حوزه کارآفرینی.

دکتر پرویز قزلباش ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه گفت: فعالیت های حوزه سلول های بنیادی علوم پزشکی زنجان چندان رضایت بخش نیست و در واقع نمی توان نمره قابل قبولی داد. وی اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت شورای سلول های بنیادی استان طی چند ماه گذشته و به تازگی آغاز بکار کرده است و نمی توان به صراحت فعالیت های انجام تا کنون را قضاوت کرد.

ایشان ادامه داد: استان زنجان در حوزه سلول های بنیادی ظرفیت های بسیار خوبی دارد و دورنمایی خوبی متصور شده اما عوامل محیطی روند کار را با کندی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: این دانشگاه در حوزه سرطان جلساتی را با دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و حتی دستگاه های مرتبط برگزار کرده و به نوعی حرکت هایی در این بخش آغاز شده، اما پر شتاب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: این دانشگاه برای توسعه و فرهنگ سازی این حوزه مهم رایزنی های را نیز با اداره کل آموزش و پرورش استان شروع کرده است.

قزلباش افزود: برای گسترش فعالیت ها در حوزه سلول های بنیادی باید یک محور مشترک درمجموعه شورا تعریف شود تا، در حیطه های مختلف انگیزه ای قوی بوجود آید که تا کنون این مهم صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: اگر بتوان با توجه به ظرفیت های سطح استان یک محور مشترک کاری تعریف شود، شتاب بیشتری می یابد و حتی می توان از تجارب استان های دیگر نیز استفاده کرد.

این مسئول ادامه داد: این واحد دانشگاهی انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در حوزه سلول های بنیادی را دارد و علوم پزشکی زنجان جزء معدود دانشگاهی است که توانسته از بند تبصره ای چهار سرمایه های مناسبی را جذب کند.

قزلباش افزود: بر این اساس خط اعتباری 50 میلیارد تومانی از طریق بانک ها برای دانشگاه علوم پزشکی زنجان ایجاد شده و دانشگاه به رغم محدودیت منابع مالی مشکلی برای انجام سرمایه گذاری سلولهای بنیادی ندارد بلکه، اهتمام جدی دارد.

دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، ضمن تاکید بر اهمیت شورای سلولهای بنیادی استان در تعیین سیاستها و تصمیم گیری های اصلی و نقشه راهبردی استان و تشکر از ریاست دانشگاه اظهار داشت:

من اطمینان دارم  با مدیریت فعلی در صورتی همکاری و جلب مشارکت کلیه ذی نفعان پس از چند سال به نتایج مورد نظر دست پیدا میکنید.

اعضای شورا می بایست گسترش پیدا کند و از  نمایندگان استانداری، اموزش و پرورش و دانشگاه ازاد نیز دعوت به عمل اید. در استان هایی که پژوهشسراهای سلولهای بنیادی راه اندازی شده تاثیر شگرفی داشته است و استعدادهای درخشانی شناسایی شده است.  فرهنگ سازی باید از سنین پایین شروع شود. معاونت تحقیقات و فناوری باید تنها بخشی از کار را به عهده بگیرد و برنامه ریزی نماید. حضور سرمایه گذاران و کارافرینان از استان در جلسه استانی حایز اهمیت می باشد. استان زنجان با توجه به شرایط موجود پتانسیل پیشرفت را در این حوزه بدون شک دارا است و می بایست برای ان برنامه ریزی نمود تا از موازی کاری جلوگیری شود.

از تربیت یافتگان رشته علوم انسانی می بایست در کنار متخصصین فنی جهت پیشبرد امور تجاری سازی و کسب و کار بهره گیری شود که خود می تواند زمینه ساز ایجاد شغل در کشور باشد. از مدیران شرکتهای دانش بنیان نیز در جلسات استفاده شود. در صورتی که شهر زنجان بتواند موضوع پزشکی شخصی با متد ارگانویید توموروئید را برای حیطه سرطان راه اندازی نماید می تواند نقش تعیین کننده ای برای درمان بیماران نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور ایفا نماید. حوزه نورولوژی و بیماری های اعصاب نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از اولویتها مورد توجه قرار گیرد و منابع ان از سرمایه گذاران جذب شود. وی سپس توضیحاتی پیرامون انجمن دانشجویی و اهمیت فعالیتهای دانشجویی ارایه نمود.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zau1