ارائه ایده های فناورانه برای خوداتکایی کشور در زمینه درمان بیماران پیوندی، دیابتی و ترومای چشمی

بیست و سومین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر فرجی فرد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد ، مهندس استیری از مرکز تعاملات بین المللی فناوری، مهندس امانی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و نمایندگان شرکت فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت از ستاد سه شرکت دانش بنیان به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، بیست و سومین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر فرجی فرد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد ، مهندس استیری از مرکز تعاملات بین المللی فناوری، مهندس امانی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و نمایندگان شرکت فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 8  اردیبهشت ماه 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت از ستاد سه شرکت دانش بنیان به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

در بخش اول این نشست مهندس استیری و مهندس امانی به معرفی حمایت های مرکز تعاملات بین الملل و تسهیلات صندوق توسعه صادرات و شرایط و نحوه بهره مندی شرکت های دانش بنیان از این تسهیلات پرداختند. در ادامه این نشست سه طرح فناورانه مطرح و به بحث گذاشته شد. در این بخش ابتدا دکتر زیانی و دکتر خرسند از شرکت نوین پلاسما فارمد طرح خود با عنوان «طراحی و ساخت آلبومین، ایمیونوگلوبیولین تزریق وریدی انسانی و فایکول» ارائه نمودند. تولید این محصولات ایران را به نخستین کشور دارنده فناوری نوین در پالایش پلاسما در منطقه تبدیل خواهد کرد و زمینه انتقال و فروش دانش فنی تبدیل را فراهم می‏ آورد. ایشان وابستگی شدید به واردات این داروهای حیاتی را از دلایل اهمیت حمایت از تولید چنین محصولاتی بیان نمود.

پس از آن خانم فتح الله از شرکت هوپاد صنعت پلاسما به ارائه طرح خود با عنوان «پلاسما سرد فشار اتمسفری بر ترمیم زخم دیابتی و مزمن» پرداخت. وی هدف از تاسیس این شرکت را استفاده از پلاسما سرد فشار اتمسفری برای درمان انواع زخم های مزمن و دیابتی و مجهز نمودن تمام کلینیک ها و مراکز درمانی به سیستم پلاسما برای درمان زخم عنوان نمود و بیان کرد: متاسفانه با توجه به نرخ قابل ملاحظه ابتلا به دیابت و به دنبال آن عارضه زخم پای دیابتی بهره مندی از شیوه های نوین و سریع درمانی ضرورتی انکار ناپذیر است.

سپس خانم زارع از شرکت تولید مواد دارویی اردیبهشت طرح « چسب زیستی چشمی » را ارائه و بیان نمود این طرح توسط دکتر نیکی بیات در آمریکا پتنت شده و توانسه است مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را جهت تولید و استفاده کسب کند. پیش آمد بیش از 110 هزار ترومای چشمی در سال و نرخ بالای جراحات چشمی در تصادفات رانندگی و سوانح شغلی طراحی و بهره مندی از چنین ایده های نوآورانه پزشکی را ضروری می نماید. از جمله مزایای این چسب زیستی جهت استفاده در ترومای چشمی عدم نیاز به متخصص چشم و میکروسکوپ است.

در پایان جلسه پس از بحث در خصوص نقاط قوت و ضعف هر یک از طرح های مطرح شده دکتر حمیدیه با ابراز خرسندی از ارائه چنین ایده ها و محصولات پزشکی نوآورانه ای تاکید کردند با وجود تمام مشکلاتی که کشور در عرصه بین المللی با آن مواجه ستاد سلول های بنیادی آمادگی دارد همچون گذشته با تمام توان از فناوران این عرصه حمایت مادی و معنوی می نماید.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZJP1