صادرات کالاهای دانش بنیان حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال رونق تولید

بیست و سومین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر فرجی فرد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد، دکتر ظهیری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ستاد، مهندس استیری مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین المللی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و مهندس امانی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و تبادلات فناوری و دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان تشکیل شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، بیست و سومین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر فرجی فرد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد، دکتر ظهیری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ستاد، مهندس استیری مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین المللی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و مهندس امانی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و تبادلات فناوری و دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان تشکیل شد. این نشست در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1398 با حضور بالغ بر 50 نماینده از بیش از بیست شرکت فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

این جلسه با هدف آشنایی شرکت های دانش بنیان حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با فعالیت های دفتر تعاملات بین المللی علم و فناوری و بیان مسائل و مشکلات این شرکت ها در حوزه صادرات برگزار گردید. در ابتدای جلسه دکتر حمیدیه با بیان فعالیت های ستاد در طی چهار سال گذشته که به منظور افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان این حوزه و کمک به تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات دانش بنیان، از تحقیق و توسعه تا تولید و فروش محصول نهایی صورت پذیرفته است، فرمودند از جمله اولویت های اصلی ستاد در سال 98 که توسط رهبر معظم انقلاب سال رونق تولید نام گرفته است، افزایش تولید و صادرات است.

سپس مهندس استیری به معرفی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری پرداخت. وی خاطر نشان نمود این مرکز با هدف فراهم نمودن زمینه ارتقاء تبادلات علمی، فناوری و نوآوری با دیگر کشورها و همچنین دستیابی به جایگاهی مشخص و قابل توجه در تجارت منطقه‌ای و جهانی در خصوص محصولات دانش‌بنیان شکل گرفت. کمک به توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و حمایت از صادرکنندگان و نهادهای تسهیل‌گر فعال در این حوزه از مهمترین اهداف این مرکز ذکر شد. مهندس استیری با ارائه گزارشی از سفرهای بین المللی معاون علم و فناوری ریاست جمهوری دکتر ستاری، که با همراهی نمایندگان شرکت های دانش بنیان صورت پذیرفته است، از شرکت های حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خواستند تا با رصد بازارهای هدف بین ‏المللی پیشنهادات خود در خصوص توسعه روابط تجاری با شرکت های هدف را با همکاری ستاد به مرکز تعاملات بین المللی انعکاس دهند. ایشان از آمادگی این مرکز جهت بررسی پیشنهادات و ارائه تسهیلات جهت توسعه روابط تجاری شرکت های دانش بنیان خبر داد.

در ادامه مهندس امانی خدمات قابل ارائه به شرکت های دانش بنیان جهت تسهیل صادارات و توسعه تعاملات تجاری را تشریح و افزود: این صندوق به منظور تامین و حمایت مالی شرکت های با سابقه در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان، تسهیلات "پس از حمل صادراتی" اعطا می نماید. همچنین وی ذکر کرد ارائه تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی، تامین مالی خریداران داخلی شرکت های دانش بنیان در قالب لیزینگ و فروش اقساطی، خدمات انتقال فناوری و حمایت از حضور در نمایشگاه ها، کنگره ها و جشنواره های بین المللی از دیگر حمایت های صندوق توسعه صادرات است.

در این جلسه نمایندگان شرکت ها به بیان مسائل و دغدغه هایی از جمله نقل و انتقالات مالی بین المللی و حمل و نقل کالاهای دانش بنیان به بازارهای هدف پرداختند. موضوع توریسم سلامت از جمله دیگر موضوعات مطرح شده بود و  پیشنهاد گردید مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به عنوان حلقه واسط توسعه ایفا نقش نماید.

لازم به ذکر است که در بخش دوم نشست سه طرح فناورانه تحت عنوان « طراحی و ساخت آلبومین تزریقی 20% انسانی؛ طراحی و ساخت ایمونوگلوبومین تزریقی وریدی انسانی؛ طراحی و ساخت محلول فایکول»، « بررسی اثر پلاسمای سرد فشار اتمسفری روی زخم های دیابتی و مزمن» و « چسب زیستی چشمی» ارائه و به بحث گذاشته شد.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZoP1