HLA گریز سلول های توموری از پاسخ ایمنی با از دست دادن پروتئین های

ژوهشگران Dana-Farber در پژوهشی جدید گزارش کرده اند که تغییرات ژنتیکی که منجر می شوند تا سلول های توموری پروتئین های HLA را از دست بدهند، در بیماران مبتلا به سرطان های میلوئیدی که تحت پیوند سلول های بنیادی مرتبط قرار گرفته اند، می توانند موجب تحریک عود مجدد بیماری شوند.

پژوهشگران Dana-Farber  در پژوهشی جدید گزارش کرده اند که تغییرات ژنتیکی که منجر می شوند تا سلول های توموری پروتئین های HLA را از دست بدهند، در بیماران مبتلا به سرطان های میلوئیدی که تحت پیوند سلول های بنیادی مرتبط قرار گرفته اند، می توانند موجب تحریک عود مجدد بیماری شوند.

یافته ها نشان می دهد که از دست دادن پروتئین های HLA - که توسط سلول های سیستم ایمنی برای تشخیص سلول های سالم از بیمار مورد استفاده قرار می گیرند منجر به این می شود تا سلول های توموری از تشخیص توسط سیستم ایمنی گریز کرده و به تکثیر خود ادامه دهند.

محققان یک آنالیز ژنومی از بافت توموری 25 بیمار مبتلا به AML انجام دادند که پس از پیوند با سلول های بنیادی، دچار عود بیماری شدند. نمونه ها قبل از پیوند، 100 روز پس از پیوند و در زمان عود، جمع آوری شدند. هر نمونه برای تمام ژن‌های درگیر در بدخیمی های میلوئیدی یا مشکوک به فعال کردن سلول ها به فرار از شناسایی توسط سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته های تحقیق نشان می دهد که از دست دادن HLA می تواند سلول های تومور را از سیستم ایمنی مخفی نگه داشته و در عود مجدد بیماری نقش داشته باشد. در شناسایی اختلالات جزئی سلول های لوسمی گیرنده فعال کند.

Reference:https://www.dana-farber.org/newsroom/news-releases/2018/dana-farber-scientists-to-present-new-research-on-improving-outcomes-in-stem-cell-transplantation-for-myeloid-cancers/

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZKJi