FDA اولین ژن درمانی سرطان مثانه را تایید کرد

 Adstiladrin (nadofaragene firadenovec-vncg) ژن درمانی مبتنی بر ناقل آدنوویروسی غیر تکثیر شونده است. این دارو برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (NMIBC) با خطر بالا باسیلوس کالمته گورین (BCG) با کارسینوم درجا (CIS) با یا بدون تومورهای پاپیلاری تایید شده است.


 Adstiladrin (nadofaragene firadenovec-vncg) ژن درمانی مبتنی بر ناقل آدنوویروسی غیر تکثیر شونده است.  این دارو برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (NMIBC) با خطر بالا باسیلوس کالمته گورین (BCG) با کارسینوم درجا (CIS) با یا بدون تومورهای پاپیلاری تایید شده است.

 NMIBC نوعی سرطان است که از طریق پوشش مثانه رشد کرده است اما هنوز به لایه عضلانی حمله نکرده است.  احتمال عود این نوع سرطان و پیشرفت به سرطان مهاجم و متاستاتیک بیشتر است.  حدود 75 تا 80 درصد سرطان های مثانه تازه تشخیص داده شده به عنوان NMIBC طبقه بندی می شوند.

 CIS سلول‌های سرطانی غیرطبیعی هستند که در جایی که ابتدا تشکیل شده‌اند یافت می‌شوند و به بافت‌های مجاور گسترش نیافته‌اند. درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به NMIBC پرخطر اغلب شامل برداشتن تومور و استفاده از BCG برای کاهش خطر عود سرطان است.
 BCG رایج ترین ایمونوتراپی داخل مثانه برای درمان سرطان مثانه در مراحل اولیه است که از رشد و عود سرطان جلوگیری می کند.

 هنگامی که BCG، میکروبی که معمولاً باعث بیماری شدید نمی شود، از طریق کاتتر وارد مثانه می شود، به سلول های سرطانی می رسد و سیستم ایمنی را فعال می کند تا به سلول های سرطانی مثانه حمله می کند. ایجاد بیماری بی پاسخ به BCG با افزایش خطر مرگ یا یک رویداد بدتر بیماری همراه است.

 مطالعه بالینی که ایمنی و اثربخشی Adstiladrin را ارزیابی کرد، شامل 157 بیمار بود که هر سه ماه یک بار به مدت حداکثر 12 ماه یا تا زمانی که عوارض جانبی درمان غیرقابل قبول شود یا سرطان عود کند، درمان را دریافت کردند.
 در بیش از نیمی (51٪) از بیماران، تمام علائم سرطان ناپدید شد و 46٪ از بیماران حداقل برای یک سال بدون سرطان باقی ماندند.

 بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 57000 مرد و 18000 زن هر ساله در ایالات متحده تشخیص سرطان مثانه را دریافت می کنند.  این بیماری سالانه حدود 16700 نفر جان خود را از دست می دهد.

 سیگار یکی از عوامل اصلی سرطان مثانه است.  سایر عوامل ایجاد کننده این بیماری، داشتن سابقه خانوادگی سرطان مثانه، عفونت مزمن دستگاه ادراری، جهش های ژنی خاص و قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی در محل کار است.

 شایع ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است.  علائم دیگر این بیماری ممکن است شامل دفع مکرر ادرار، احساس درد در هنگام ادرار کردن و تجربه درد در ناحیه کمر و لگن باشد.


https://healthnews.com/news/fda-approves-first-gene-therapy-for-bladder-cancer/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZoUv