هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی در درمان سرطان

بیشتر داروهایی که ساخته شده‌اند (bulk cancer cells) را نشانه می‌گیرند، اما منشا اصلی که سلول‌های بنیادی سرطانی هستند را خیر. سلول های بنیادی سرطانی که به عنوان سلول‌های آغاز کننده تومور شناخته می‌شوند، تنها سلول‌هایی هستند که می‌توانند یک تومور جدید ایجاد کنند.

بیشتر داروهایی که ساخته شده‌اند (bulk cancer cells) را نشانه می‌گیرند، اما منشا اصلی که سلول‌های بنیادی سرطانی هستند را خیر. سلول های بنیادی سرطانی که به عنوان سلول‌های آغاز کننده تومور شناخته می‌شوند، تنها سلول‌هایی هستند که می‌توانند یک تومور جدید ایجاد کنند. درمان های جدید که به طور خاص سلول‌های بنیادی سرطانی را هدف قرار داده و آنها را از بین می‌برند، باید مانع از رشد و گسترش تومورها شوند، ما برای این کار نیاز به شناخت دقیق‌تر هدف داریم.

آزمایشات محققان بر روی سلول‌های سرطانی حاصل از تومور پستانی انسان نشان داد که سلول‌های بنیادی که تنها 0.2درصد از جمعیت سلول‌های سرطانی بودند، ویژگی های اختصاصی دارند. محققان معتقدند که این سلول‌ها شبیه به سلول‌های منشاء سرطانی هستند که از پیری فرار کرده اند؛ این در حالی است که روند طبیعی پیری و مرگ سلولی نتیجه یک چرخه زندگی سلولی سالم است.

حال که این سلول‌ها کشف شده‌اند و ما می‌دانیم که چگونه رفتار می‌کنند، باید داروهایی را برای هدف قرار دادن سلول‌های بنیادی سرطانی بیابیم. در مقاله جدید محققان نشان داده اند که این سلول‌های بنیادی به راحتی با یک مهارکننده میتوکندری یا یک مهارکننده چرخه سلولی مانند Ribociclib، به عنوان یک داروی تایید شده از طرف FDA که مانع تکثیر آنها می‌شود، مورد هدف قرار می‌گیرند.

در نهایت، این به این معنی است که اگر ما بر روی سلول‌های بنیادی سرطانی تمرکز کنیم، می‌توانیم به طور دقیق به هدفمان برسیم و ممکن است بتوانیم سرطان را به یک بیماری مزمن قابل کنترل، مانند دیابت تبدیل کنیم .

 

Reference:https://medicalxpress.com/news/2019-02-cancer-growth-body-cell-revolutionise.html

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zqm1