حمایت از طرح های فن‌آورانه شرکت های دانش بنیان زمینه ساز خودکفایی کشور است

بیست و دومین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد و دکتر فرجی فرد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و نمایندگان شرکت فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 19 اسفند ماه 1397 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت از ستاد پنج گروه به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، بیست و دومین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد و دکتر فرجی فرد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و نمایندگان شرکت فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 19 اسفند ماه 1397 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت از ستاد پنج گروه به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

در ابتدای جلسه دکتر دائمی به ارائه طرح خود با عنوان «ساخت زخم‌پوش‌های آلژیناتی» پرداخت. از آنجا که فناوری تولید زخم‌پوش‌های پلیمری لیفی مانند آلژینات و سلولز در کشور بومی نشده است و تنها چند شرکت برای تامین این نوع زخم‌پوش‌ها از طریق واردات اقدام نموده‌اند؛ و نیز هزینه‌های بالا و مشکلات واردات محصول به کشور، طراحی و بومی‌سازی فناوری تولید زخم‌پوش‌های لیفی می‌تواند در کاهش زمان و هزینه‌های واردات که بیشتر متوجه بیمار و مصرف‌کننده است، نقش بسزایی داشته باشد.

پس از آن خانم ترکمنی ها با همکاری مهندس پرچمی طرحی با عنوان «طراحی وساخت فیلترهای کاهنده لوکوسیت برای  بیماران دریافت کننده ی پیوند سلول های بنیادی خونساز و بیماران دچار نقص ایمنی» را ارائه کرد. کارایی این محصول کاهش میزان لکوسیت در فرآورده های  خونی می باشد که به دلیل مواد استفاده شده در آن میزان لکوسیت را در هر واحد خون  به میزان کمتر۵۰۰۰۰۰ کاهش میدهد. بیمارانی که پیوند مغز استخوان شده اند، مبتلایان به تالاسمی وهموفیلی، بیمارانی که تحت پیوند قرار می گیرند و کلیه بیماران دریافت کننده فرآورده های خونی می توانند از این محصول استفاده کننند.

همچنین دکتر کدیور به عنوان همکار طرح به ارائه طرحی با عنوان « فرمولاسیون وscale-up  ژل مخاط چسب دهانی جهت کنترل موکوزیت یا استوماتیت دهانی دردریافت کنندگان پیوند سلولهای بنیادی خون ساز و بیماران سرطانی» پرداخت. این محصول اولین محصول از نوع فرم دارویی ژل مخاط چسب دهانی تولید داخل است که تولید آن می تواند آغاز گر تولید گسترده وسیعی از محصولات مشابه باشد. با توجه به نیاز مبرم مراکز پیوند و شیمی درمانی  به این محصول و عدم وجود محصول مشابه داخلی و همچنین کمیاب بودن و قیمت بالای مشابه خارجی، تولید این محصول ضروری و لازم به نظر می رسد.

به عنوان آخرین طرح دکتر اسفندیاری طرحی با عنوان « تولید محیط کشت ‏های مورد نیاز مراکز درمان ناباروری»  ارائه کرد. با تولید این محیط های کشت هزینه های درمان ناباروری به شکل چشم گیری کاهش یافته و امکان درمان ناباروری برای اقشار کم درآمد جامعه نیز میسر می گردد. از سوی دیگر به این علت که این محصولات از  خارج از کشور و بویژه آمریکا وارد می شوند لذا ضرورت دارد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، رفع وابستگی به بیگانگان و جلوگیری از خروج ارز، اینگونه محصولات در داخل کشور تولید شوند.

در پایان جلسه پس از بحث در خصوص نقاط قوت و ضعف هر یک از طرح های مطرح شده دکتر حمیدیه ابراز امیدواری کردند حمایت از طرح های فناورانه شرکت های دانش بنیان زمینه ساز خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد. همچنین در این جلسه در خصوص اولویت های فناوری و محصولات حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور نظرسنجی به عمل آمد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Znu1