استفاده از کلاژناز و سلول‌های بنیادی برای درمان آسیب های قرنیه

تحقیقات جدید که توسط دانشمندان دانشگاه نیوکاسل در انگلستان انجام شده است، یک روش بالقوه برای درمان آسیب‌های چشم و جلوگیری از نابینایی، با نرم‌کردن بافتی که سلول‌های بنیادی را نگهداری می‌کند و سپس کمک به ترمیم زخم‌های داخل بدن را نشان می‌دهد.

 

تحقیقات جدید که توسط دانشمندان دانشگاه نیوکاسل در انگلستان انجام شده است، یک روش بالقوه  برای درمان آسیب‌های چشم و جلوگیری از نابینایی، با نرم‌کردن بافتی که سلول‌های بنیادی را نگهداری می‌کند و سپس کمک به ترمیم زخم‌های داخل بدن را نشان می‌دهد.

این تیم متوجه شد که استفاده از آنزیم نرم‌کننده بافت، کلاژناز، از مرگ سلول‌های بنیادی قرنیه پس از آسیب‌دیدن و از از بین رفتن دید بیماران جلوگیری می‌کند. این نتایج به تقریبا 500هزار نفر در سال، که به علت سوختگی‌های شیمیایی از جمله حملات اسیدی چشم خود را از دست می دهند، امید می‌دهد.

این تیم با استفاده از بافت زنده قرنیه به عنوان سیستم مدل، اثرات سوختگی‌های شیمیایی را بازسازی کرد. پس از درمان مناطق زخمی، بخش‌های سخت‌شده‌ی قرنیه با استفاده از دوزهای کم و محلی کلاژناز، دوباره قابل انعطاف و قادر به حمایت از سلول‌های بنیادی و بهبود زخم شد. این فرمولاسيون کلاژناز برای درمان‌های مرتبط، قبلا توسط سازمان غذا و داروي آمريکا و آژانس پزشکی اروپا تایید شده بود.

دکتر Gouveia، محقق اول این مقاله گفت: "ما نشان دادیم که کاربرد موضعی کلاژناز در رفع سفت‌شدگی قرنیه و بازسازی بافت‌ها با جلوگیری از تمایز و از دست دادن سلول‌های بنیادی بالغ پس از چنین جراحات ایمن و موثر است. ما بیشتر شگفت‌زده شدیم، چراکه کشف کردیم توانایی یک زخم برای التیام به طور مستقیم ناشی از فقدان سلول‌های بنیادی نیست، بلکه به دلیل محیط زیست این سلول‌ها است. این کشف باعث شد درمان ما انقلابی باشد." وی افزود: "ما همچنین فکر می‌کنیم که مطالعه ما مربوط به دیگر زمینه‌های علمی و پزشکی به‌غیر از تحقیقات قرنیه است و می تواند به مطالعه، تشخیص و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان کمک کند که در آن سفت‌شدن تومور یک مارکر شناخته شده در رفتار سلول‌های سرطانی و متاستاز است."

 

 

Reference: DOI: 10.1038/s41467-019-09331-6,https://www.nature.com/articles/s41467-019-09331-6

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZW31