چرا به تنوع در افراد اهدا کننده ی سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) نیاز است؟

پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) روشی است که سلول های بنیادی خونساز فرد سالم را به بدن بیمار تزریق می کنند تا مغز استخوان آسیب دیده یا بیمار را جایگزین کنند. افراد نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) باید اهدا کننده ای سازگار از نظر HLA پیدا کنند.

پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) روشی است که سلول های بنیادی خونساز فرد سالم را به بدن بیمار تزریق می کنند تا مغز استخوان آسیب دیده یا بیمار را جایگزین کنند. افراد نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) باید اهدا کننده ای سازگار از نظر  HLAپیدا کنند.

دکتر ارنستو آیالا، متخصص خون و آنکولوژی کلینیک مایو، می گوید: اهداء سلول های بنیادی خونساز افراد از هر نژادی برای یافتن راه نجاتی برای بیماران امری ضروری است. به همین دلیل، تنوع درHLA  انسانها در ضروری است که تعداد داوطلبین اهداء زیاد باشد. بزرگترین چالشی که باید برای اهدا کنندگان برای پیوند سلول های بنیادی خونساز وجود دارد، قومیت است.

وی می گوید افرادی که برای مقابله با بیماری های خونی و سرطان ها مانند سرطان خون به پیوند سلول های بنیادی خونساز نیاز دارند، باید اهدا کننده ای سازگار پیدا کنند.

عامل اصلی هنگامی که به دنبال اهدا کننده سازگار می گردیم تطبیق HLA دهنده بیمار است. HLA مخفف آنتی ژن های لکوسیتی انسان (Human Leukocyte Antigens) است که در اصل نشانگرهای سطح سلول ها هستند.

خواهر و برادر، گاهی اوقات با هم مطابقت کامل دارند در غیر این صورت، ممکن است یک چالش دردسر ساز برای یافتن اهدا کننده مناسب سلول های بنیادی خونساز بوجود آید.

دکتر ایالا می گوید: اگر من یک بیمار داشته باشم که به یک اقلیت قومی تعلق داشته باشد، فقط در حدود 20 تا 25٪ احتمال دارد که یک اهدا کننده مناسب پیدا شود. در نتیجه باید مردم از هر نژاد را تشویق کرد که به عنوان یک اهدا کننده پیوند سلول های بنیادی خونساز نجات دهنده باشند.

https://medicalxpress.com/news/2021-07-mayo-clinic-bone-marrow-donor.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z9Ur