پیگیری سریع درمان لنفومای سلول‌های T پیرامونی توسط درمان سلول‌های CAR مونوسیت

MT101- یک درمان مونوسیتی با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) اتولوگ mRNA مهندسی شده است که از FDA برای درمان بیماران مبتلا به لنفوم سلول T محیطی CD5+ عود کننده (PTCL) مجوز سریع دریافت کرده است.

MT101- یک درمان مونوسیتی با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) اتولوگ mRNA مهندسی شده است که از FDA برای درمان بیماران مبتلا به لنفوم سلول T محیطی CD5+ عود کننده (PTCL) مجوز سریع دریافت کرده است.

MT-101، CD5 را هدف قرار می‌دهد و برپایه ی پلتفرم ATAK شرکت که بیان می‌دارد " هنگامی که یک درمان بر روی بیمار اعمال می شود، ایمنی درمانی سلول های سرطانی را شناسایی می کند، ریزمحیط توموری را تغییر می دهد، سیتوکین های ضد توموری را تولید می کند، ایمنی تطبیقی ضد توموری را افزایش می دهد و در آخر سرطان را از بین می برد" پایه ریزی شده است. MT-101 برای دسترسی سریع بیمار به درمان با مدت زمان 8 روز برای انتقال ورید به ورید طراحی شده است. این درمان هم اکنون در کارآزمایی بالینی فاز 1/2 IMAGINE (NCT05138458) در حال بررسی است.

میشل گربر مدیر اصلی در بیانیه ای اظهار داشت که " طراحی این دارو نشان از  طبیعت جدی CD5+ r/r PTCL که فرم تهاجمی لنفومای غیر Hodgkin است و پتانسیل MT-101 در تغییر پارادایم این بیماری، دارد. IMAGIN، به عنوان یک کارآزمایی بالینی فاز 1/2 که ایمنی، اثربخشی و تحمل پذیری MT-101 را ارزیابی می کند برای ثبت نام بیماران باز است و نتایج اولیه ی دلگرم کننده ای را نشان داده است.

کارآزمایی IMAGIN در چند مرکز با دوز صعودی چندگانه با تقریبا 40 بیمار 18 سال به بالا که مبتلا به r/r PTCL ، لنفومای سلول T آنژیوایمونوبلاست(AITL)، لنفومای سلول بزرگ آناپلاستیک فاقد ALK(ALCLALCL دارای ALK و یا Mycosis Fungoides (MF)    انجام می‌پذیرد.

شرکت کنندگان به 4 گروه در دو دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته دارای یک گروه با دوز کم و یک گروه با دوز بالا است که شیمی درمانی شرطی( تخلیه کننده لنفاوی) قبل از MT-101 را دریافت می کنند و دسته دیگر دو گروه با دوز بالا و پایین دارد که تنها MT-101 را دریافت می کنند. تمام شرکت کنندگان به طور کل 6 دوز از MT-101 را در طی سه هفته دریافت می کنند. نقطه پایانی اول مطالعه وقوع اثرات جانبی نظیر سمیت محدود کننده دوز می باشد. نقاط پایانی ثانویه شامل میزان حضور RNA مربوط  به  MT-101 در خون و نرخ پاسخ دهی بیمار است. دیگر نقاط پایانی شامل مدت زمان پاسخ، زنده مانی بدون پیشرفت و زنده مانی کلی است.

به گفته ی دانیل  گتس ،مدیر اجرایی، MT-101  اولین محصول mRNA مهندسی شده ی سلول مونوسیتی است که مجوز تعیین مسیر سریع را از FDA دریافت کرده است که نشان دهنده نقطه عطفی برای Myeloid و زمینه های گسترده تر سلول درمانی است. او همچنین افزود: ما همچنین به نشان دادن توانایی خود برای طراحی محصولات سلول درمانی مقرون به صرفه، مقیاس پذیر و پر سرعت در تحویل به کلینیک ادامه خواهیم داد. ما همچنان به آینده ی MT-101 و توانایی آن در ارائه نتایج مفید برای درمان بیماران PTCL خوشبین هستیم.

منبع:

https://www.cgtlive.com/view/car-monocyte-therapy-fast-tracked-peripheral-t-cell-lymphoma

 

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z7Dv