سلول درمانی مبتنی بر CAR T از لحاظ ابتلا به سرطان های ثانویه ایمن است

محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی گزارش کردند که ایجاد هر نوع سرطان ثانویه به دنبال درمان با سلول های CAR T یک اتفاق نادر است که این اظهار نظر بعد از تجزیه و تحلیل بیش از 400 بیمار تحت درمان در Penn Medicine اعلام شد.

درمان با سلول CAR-T مدل شخصی‌سازی شده ایمونوتراپی بوده که در آن سلول‌های T هر بیمار برای هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی همان فرد، اصلاح می‌شود. بیش از 30000 بیمار مبتلا به سرطان خون در ایالات متحده - که بسیاری از آنها گزینه‌های درمانی کمی داشتند- از زمان تایید اولین درمان در سال 2017 توسط FDA، تحت درمان با سلول‌های CAR T قرار گرفته‌ و در آزمایش های بالینی بهبودهای طولانی مدت یک دهه یا بیشتر را تجربه کرده اند.

سرطان‌های ثانویه، از جمله لنفوم‌ سلول T، یک خطر شناخته شده و نادر برای چندین نوع درمان سرطان، از جمله شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و پیوند سلول‌های بنیادی هستند. درمان با سلول‌های CAR T در حال حاضر تنها برای درمان سرطان‌های خونی تایید شده است که عود کرده‌اند، بنابراین بیمارانی که درمان‌های سلول‌های CAR T را دریافت می‌کنند، قبلاً چندین نوع درمان دیگر را دریافت کرده‌اند و با پیش‌آگهی‌های بدی روبرو هستند.

در نوامبر 2023، سازمان غذا و دارو تحقیقاتی را در مورد چندین مورد گزارش شده از بدخیمی های سلول T ثانویه، از جمله لنفوم CAR مثبت، در بیمارانی که قبلاً محصولات درمانی با سلول های CAR T دریافت کرده بودند، اعلام کرد. در ژانویه 2024، این مرکز  شروع به الزام داروسازان به اضافه کردن هشدار برچسب ایمنی به محصولات سلول CAR-T کرد. در حالی که بررسی FDA  همچنان ادامه دارد، هنوز مشخص نیست که آیا بدخیمی‌های سلول T ثانویه توسط درمان با سلول‌های ایجاد شده‌اند یا خیر.

Penn Medicine به عنوان یک رهبر در درمان با سلول های CAR Tپروتکل های طولانی مدت و مشخصی برای نظارت بر هر بیمار در طول درمان و پس از آن - از جمله پیگیری به مدت 15 سال پس از تزریق - دارد و در الزامات گزارش دهی ملی و پایگاه های داده شرکت می کند که داده های نتایج سلول درمانی و پیوند مغز استخوان را از همه ردیابی می کند.

از 449 بیمار تحت درمان با سلول‌های CAR T در Penn Medicine ، بین ژانویه 2018 تا نوامبر 2023، تنها 16 بیمار به سرطان ثانویه مبتلا شدند. بیشتر سرطان های ثانویه (12 مورد از 16 مورد) تومورهای جامد از جمله سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان ریه بودند. در یکی از بیمارانی که به دنبال درمان با سلول های CAR T دچار تومور ثانویه ریه شده بود، یک لنفوم سلول T اتفاقی نیز در غده لنفاوی برداشته شده در طی جراحی برای تومور ریه، شناسایی شد. آنالیزهای مولکولی نشان داد که لنفوم سلول T ، لنفوم CAR مثبت نبوده و ارتباط واضحی با سلول درمانی CAR T وجود ندارد. این مطالعات به لطف سلول درمانی و بیوبانک نمونه های زیستی در  Penn Medicine که تسهیل کننده جمع آوری داده ها و اطلاعات مربوط به نمونه های پزشکی برای اهداف تحقیقاتی است، امکان پذیر گردید.

 

لینک خبر:

https://www.miragenews.com/car-t-cell-therapy-seldom-causes-secondary-1160993/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1Sx