سلول درمانی به کمک بیماران دیابت نوع یک می‌آید

محققان در مراحل نخست مطالعات خود دریافتند که می توانند از طریق سلول درمانی به کمک بیماران دیابت نوع 1 بیایند.

به گزارش روابط عمومی ستاد فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، در بیماری دیابت نوع 1، بیمار قادر به تولید انسولین کافی نیست و نمی‌تواند سطح قند خون خود را کنترل کند. حال طی یک ژن‌درمانی با کمک سلول‌های بنیادی، محققان در تلاش برای بازیابی عملکرد پانکراس برای تولید انسولین هستند.

در نخستین مراحل نتایج یک کارآزمایی بالینی اولیه نشان می‌دهد که یک درمان تجربی با سلول‌های بنیادی (Stem cell therapy) می‌تواند اساساً دیابت نوع 1 را، با بازگرداندن تولید انسولین در برخی بیماران، درمان کند.

محققان گزارش دادند که از 12 بیمار تحت بررسی، هفت بیمار پس از دریافت دوز کامل ژن درمانی، موسوم به VX-880، دیگر نیازی به تزریق روزانه انسولین نداشتند.

نتایج نشان داد که دو نفر دیگر نیز در حدود کمتر از 70%، انسولین روزانه نیاز داشتند تا قند خون خود را ثابت نگه دارند.

براساس این گزارش، دکتر پیوتر ویتکوفسکی، مدیر مسئول پیوند پانکراس در دانشگاه شیکاگو، در نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا، گفت: «این داده‌های مثبت به شواهد در حال رشد برای پتانسیل VX-880 برای ایجاد انقلابی در درمان دیابت نوع 1 می‌افزاید.»

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 قادر به تولید انسولین کافی برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیستند. دیابت نوع 1 زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های جزایر پانکراس را که مسئول تولید انسولین هستند، هدف گرفته و به آنها حمله می‌کند.

با هدف بازیابی عملکرد پانکراس، VX-880 سلول‌های جزایر پانکراستازه‌ای را از سلول‌های بنیادی ایجاد می‌کند.

برای کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه، محققان 12 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را انتخاب کردند. همه آنها دارای میانگین سطح هموگلوبین A1C 7.8 درصد بودند، سطحی که در آن خطر عوارض ناشی از دیابت افزایش می‌یابد. آنها همچنین 4-2 بار هیپوگلیسمی شدید را در سال قبل تجربه کرده بودند و از حدود 40 واحد انسولین در روز برای تثبیت قند خون خود استفاده می کردند.

برهمین اساس، نتایج نشان داد که یک تزریق VX-880 حوادث شدید هیپوگلیسمی را در تمام 12 بیمار از بین برد و سطح هموگلوبین A1C آنها را به زیر 7 درصد رساند.

محققان نتیجه گرفتند که سلول‌های جزایر مشتق شده از سلول های بنیادی VX-880 مانند سلول های جزایر خود فرد عمل می کنند. به گفته محققان، این کارآزمایی با ثبت نام در مجموع 37 شرکت کننده گسترش یافته است.

ویتکوفسکی اذعان داشت: "امیدواریم که این درمان به پیشرفتی اساسی در مراقبت از دیابت نوع 1 تبدیل شود."

با این حال، از آنجایی که این یافته ها در یک جلسه پزشکی ارائه شده است، باید آنها را تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود، مقدماتی در نظر گرفت.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-stem-cell-therapy-breakthrough-diabetes.html

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zpqy