تغییرات در سلول های T (شبه بنیادی)برای درمان کولیت اولسراتیو در روده بزرگ

محققان تلاش دارند تا با انجام تغییراتی در سلول های T(شبه بنیادی)در جهت درمان کولیت اولسراتیو در روده بزرگ گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، دانشمندان موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI) در مطالعه ای به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه یک جمعیت غیرعادی از سلول‌های T ممکن است باعث التهاب در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو شود، یک بیماری خود ایمنی که منجر به آسیب به روده بزرگ می‌گردد.

برهمین اساس، مطالعه جدید آنها که اخیراً در Nature Immunology منتشر شده است، اولین مطالعه ای است که ارتباط بین سلول های T "شبه بنیادی" و کولیت اولسراتیو را در بیماران انسانی نشان می دهد.

پروفسور پاندورانگان ویجایاناند، رهبر این مطالعه دراین خصوص می گوید: «ما جمعیتی از سلول های T را پیدا کرده ایم که ممکن است در بیماری کولیت اولسراتیو و عود مجدد مهم باشند.»

محققان امیدوارند روزی این جمعیت سلول‌های T را از طریق درمان دارویی هدف قرار دهند. پروفسور میشل کروننبرگ، دیگر رهبر این تحقیقات، می گوید: «این سلول ها ممکن است یک هدف بسیار مهم برای درمان کولیت اولسراتیو و شاید دیگر بیماری های خود ایمنی باشند.»

سلول های T به طور معمول در مبارزه با عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها به بدن کمک می کنند. در بیماری خودایمنی، سلول های T بدن به اشتباه شروع به حمله به بافت سالم فرد می کنند. برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو، سلول های T باعث التهاب مزمن در روده بزرگ می شوند که منجر به آسیب مخرب بافت و عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی می شود. حدود نیمی از بیماران به درمان پاسخ می دهند، اما عود بیماری بسیار شایع است.

در مطالعه جدید، تیم LJI تخصص خود را در ایمونولوژی، زیست شناسی سلولی و ژنومیکس ترکیب کردند تا به یک سوال مهم پاسخ دهند: این همه سلول T مضر از کجا می آیند؟

سلول‌های T معمولی با اهداف خود (مانند آنتی‌ژن‌های ویروسی) درگیر می‌شوند و در نهایت با تحریک مکرر دچار اختلال عملکرد می‌شوند یا حتی می‌میرند. بدن می‌خواهد سلول‌های T، پاسخ‌های خود را کاهش دهند یا پس از انجام وظایف خود بمیرند. این موضوع تضمین می کند که سلول های T در اطراف نخواهند چرخید و باعث ایجاد التهاب خارج از هدف نمی شوند.

کروننبرگ می‌گوید: « اما سلول های T "شبه بنیادی" می‌توانند مجدد تکثیر شوند و سلول‌های شبه بنیادی بیشتری تولید کنند، اما همچنین قادر به ایجاد سلول‌های بیماری‌زا هستند.»

یکی از ویژگی های شاخص برخی از سلول های بنیادی و سلول های T "شبه بنیادی"، ژنی به نام TCF1 است که در هسته برای کنترل بیان بسیاری از ژن های دیگر عمل می کند. در مطالعات قبلی، محققان کشف کرده بودند که این سلول‌های T "شبه بنیادی" در مدل‌های حیوانی بیماری‌های خودایمنی، از جمله دیابت و کولیت اولسراتیو، رایج هستند.

هنگامی که محققان ژن های بیان شده توسط این سلول های T "شبه بنیادی" را بررسی کردند، دریافتند که ژن TCF1 مشخصه ای است که این سلول ها را از سایر انواع سلول های T متمایز می کند.

محققان LJI در تلاش بودند تا بدانند که آیا این سلول‌ها ممکن است مسئول حفظ فعال شدن سلول‌های T دیگر در یک بیماری مزمن مانند کولیت اولسراتیو در انسان باشند یا خیر.

تیم LJI نمونه‌های بافت کولون از بیماران انسانی مبتلا به کولیت اولسراتیو را آنالیز کردند. آنها به دقت رونوشت‌های هر سلول T را از هزاران سلول بررسی کردند تا دریابند کدام ژن‌ها در سلول‌های T فعال هستند.

این موضوع به دانشمندان اجازه داد تا زیر مجموعه های مختلف سلول T موجود در بافت بیمار را شناسایی کنند. بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو دارای یک جمعیت بزرگ از سلول‌های T "شبه بنیادی" در روده بزرگ بودند. این سلول ها به ویژه در مناطق ملتهب روده بزرگ حضور داشتند.

درهمین حال، این یافته لزوماً به این معنی نیست که سلول‌های شبه بنیادی عامل بیماری هستند. برای اینکه بفهمند آیا آنها عامل اصلی بوده اند یا خیر، محققان به مدل های حیوانی روی آوردند و ژنوم سلول های T در روده موش های مبتلا به کولیت را بررسی کردند. آنها دریافتند که سلول‌های شبه بنیادی احتمالاً پیش‌ساز یا منشا چندین نوع سلول T بیماری‌زا هستند.

محققان همچنین نشان دادند که می‌توانند با انتقال مکرر سلول‌های T "شبه بنیادی" به مجموعه‌ای از موش‌های سالم، کولیت اولسراتیو را ایجاد کنند. توانایی سلول ها برای حفظ پتانسیل بیماری زایی، عملکرد "شبه بنیادی" آنها را نشان می دهد.

سپس محققان با حذف ژن TCF1 برخی از سلول های T "شبه بنیادی" را تغییر دادند تا ویژگی «شبه بنیادی» بودن را کمتر نشان دهند. هنگامی که آنها این سلول ها را به مدل های موشی بیمار منتقل کردند، موش ها کاهش سلول های T بیماری زا را نشان دادند.

داده‌های مدل حیوانی این ایده را تقویت کرد که این سلول‌های شبه بنیادی ممکن است مسئول ایجاد کولیت اولسراتیو و بازگشت بیماری در بیماران انسانی باشند.

کروننبرگ می‌گوید: «در مدل موش کولیت، ما می‌توانیم نشان دهیم که سلول‌های T "شبه بنیادی" برای حفظ بیماری مورد نیاز هستند. این سلول ها می توانند همان عاملی باشند که در شرایط تحریک مکرر آنتی ژن به طور مداوم شرایط را بدتر می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، ویجایاناند می گوید: «این یافته‌ها قبل از اینکه به درمان در انسان منتهی شوند، نیاز به اعتبارسنجی گسترده دارند.»

کروننبرگ امیدوار است که این تحقیق بتواند به درمان های جدید کولیت اولسراتیو منجر شود تا به بیماران بیشتری کمک کند و خطر عود را کاهش دهد. او می گوید که درک جدید از سلول های T "شبه بنیادی" ممکن است به روشن کردن منشأ سایر بیماری های خود ایمنی نیز کمک کند.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-stem-cells-culprits-ulcerative-colitis.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zqpy