ترکیب پیوند سلول های بنیادی و توانبخشی نتایج ترمیم آسیب نخاعی را بهبود می بخشند

در سال های اخیر، محققان با استفاده از مدل های حیوانی، پیشرفت قابل توجهی برای ترویج بازسازی بافت در آسیب های نخاعی (SCI) از طریق سلول های بنیادی عصبی کاشته شده یا پیوندها داشته اند. تلاش های دیگر نشان داده اند که توانبخشی فیزیکی شدید می تواند عملکرد بعد از SCI را با ارتقای نقش های جدید یا بیشتر برای سلول ها و رشته های عصبی آسیب دیده یا حفظ نشده بهبود بخشد.



 در سال های اخیر، محققان با استفاده از مدل های حیوانی، پیشرفت قابل توجهی برای ترویج بازسازی بافت در آسیب های نخاعی (SCI) از طریق سلول های بنیادی عصبی کاشته شده یا پیوندها داشته اند.  تلاش های دیگر نشان داده اند که توانبخشی فیزیکی شدید میتواند عملکرد بعد از SCI را با ارتقای نقش های جدید یا بیشتر برای سلول ها و رشته های عصبی آسیب دیده یا حفظ نشده بهبود بخشد.

 در مقاله جدیدی که در 22 اوت 2022 در مجله JCI Insight منتشر شد، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به این سوال می پردازند که آیا توانبخشی می تواند نتایج عملکردی را در صورت ترکیب با درمان های بازساختی مانند پیوند سلول های بنیادی افزایش دهد.

 با استفاده از یک مدل موشی، محققان ضایعه ای در دهانه رحم ایجاد کردند که توانایی حیوانات را برای گرفتن با اندام های جلویی آن مختل کرد.  چهار گروه وجود داشت: حیواناتی که تنها تحت ضایعه قرار گرفتند.  حیواناتی که متعاقباً پیوند سلولهای بنیادی عصبی را دریافت کردند که برای رشد و اتصال به اعصاب موجود طراحی شده بودند.  حیواناتی که فقط توانبخشی دریافت کردند.  و حیواناتی که هم درمان با سلول های بنیادی و هم توانبخشی دریافت کردند.

 درمان توانبخشی برای برخی از حیوانات یک ماه پس از آسیب اولیه آغاز شد، که تقریباً معادل زمانی است که اکثر بیماران انسانی در مراکز توانبخشی SCI بستری می شوند.  توانبخشی شامل فعالیت های روزانه بود که در صورت انجام مهارت های درک، حیوان پاداش غذایی میگرفت.

 محققان دریافتند که توانبخشی بازسازی آکسون های قشر نخاعی آسیب دیده در محل ضایعه را در موش ها افزایش می دهد و ترکیبی از توانبخشی و پیوند باعث بهبود قابل توجهی در گرفتن اندام جلویی می شود که هر دو درمان یک ماه پس از آسیب اتفاق افتاد.

 نویسنده اول، پاول لو، دکترا، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا سان گفت: «این یافته های جدید نشان میدهد که توانبخشی زمانی که با یک درمان پیش سازنده، مانند پیوند سلول های بنیادی عصبی ترکیب شود، نقش بسیار مهمی در تقویت بازیابی عملکردی ایفا میکند.

 در واقع، زمانی که به عنوان یک رژیم روزانه تجویز میشود، مزایای شگفت آور قوی از توانبخشی فیزیکی شدید پیدا کردیم که به طور قابل توجهی از آنچه که اکنون پس از SCI برای انسانها ارائه می شود، بیشتر است.»

 نویسنده ارشد Mark H. Tuszynski، MD، PhD، استاد علوم اعصاب و مدیر مؤسسه علوم اعصاب ترجمه در دانشکده پزشکی UC San Diego، و همکارانش مدتهاست برای حل چالشهای پیچیده ترمیم SCI و بازیابی عملکرد کار کردهاند.

 به عنوان مثال، در سال 2020، آنها در مورد مزایای مشاهده شده پیوند سلول های بنیادی عصبی در موش ها گزارش دادند و در سال 2019، داربست های کاشتنی پرینت سه بعدی را توصیف کردند که باعث رشد سلول های عصبی می شود.

 آسیب های نخاعی همچنان یک چالش پزشکی حل نشده باقی مانده است.  تقریباً 18000 نفر در ایالات متحده هر ساله از SCI رنج میبرند و 294000 نفر دیگر با SCI زندگی میکنند که معمولاً شامل درجاتی از فلج دائمی یا کاهش عملکرد فیزیکی مانند کنترل مثانه یا مشکل در تنفس است.

 توزینسکی میگوید: «نیاز برآورده نشده زیادی برای بهبود و توسعه درمانهای ترمیمی بعد از SCI وجود دارد.  ما امیدواریم که یافته های ما راه را برای یک درمان ترکیبی بالقوه جدید متشکل از پیوند سلول های بنیادی عصبی به همراه توانبخشی نشان دهد، استراتژی که امیدواریم طی دو سال آینده به سمت آزمایش های بالینی انسانی آن حرکت کنیم.»


https://www.sciencedaily.com/releases/2022/10/221028121015.htm

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zvyv