بهبودی طولانی مدت پنج بیمار لوپوس پس از دریافت ایمونوتراپی

دانشمندان آلمانی گزارش داده اند که پنج بیمار تحت درمان آزمایشی برای لوپوس، همگی تا 17 ماه بهبود را تجربه کرده اند. پیشرفت امیدوارکننده در استفاده از ایمونوتراپی سلول T CAR حاصل شد که یک درمان نوظهور برای بیماری هایی مانند سرطان است.



 دانشمندان آلمانی گزارش داده اند که پنج بیمار تحت درمان آزمایشی برای لوپوس، همگی تا 17 ماه بهبود را تجربه کرده اند.  پیشرفت امیدوارکننده در استفاده از ایمونوتراپی سلول T CAR حاصل شد که یک درمان نوظهور برای بیماری هایی مانند سرطان است.

 لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE یا لوپوس) یک بیماری خود ایمنی است که اکثریت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.  سلولهای ایمنی به اشتباه به بافت های سالم خودی حمله میکنند که منجر به طیف وسیعی از علائم از جمله تب، خستگی، درد مفاصل و بثورات پوستی تا آسیب شدید به اندام های حیاتی از جمله قلب و کلیه می شود.  علائم می توانند پایدار باشند یا به صورت ناگهانی و پس از دوره های بهبودی ظاهر شوند.

تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته است و تنها گزینههای موجود، گلوکوکورتیکوئیدها بوده اند که التهاب را کاهش می دهند، سلول های ایمنی را تضعیف، و به تسکین درد کمک میکنند.  اما اکنون، دانشمندان دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ در آلمان نتایج امیدوارکنندهای را پس از تجویز درمان تجربی جدید - درمان با سلول های T بیان کننده گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) نشان داده اند.

 این درمان نوعی ایمونوتراپی است که در حال حاضر به عنوان رویکردی برای درمان سرطان، با نتایج موفقیت آمیز و بسیار هیجان انگیز، تحت بررسی است.  ایمونوتراپی شامل استخراج سلول های ایمنی از بدن بیمار، مهندسی آنها برای دنبال کردن یک هدف خاص، و سپس بازگرداندن آنها به بدن برای شروع به کار است.

 در این مطالعه هدف CD19 بود، پروتئینی بیانی سطح سلول های B، سلول های ایمنی که در هنگام لوپوس سرکش می شوند.  این تیم سلولهای CAR T را به پنج بیمار مبتلا به لوپوس فعال، از جمله چهار زن و یک مرد در اواخر سنین نوجوانی و اوایل 20 سالگی، تزریق کردند و مطمئناً، نتایج چشمگیر بود. سلول های CAR T در 10 روز اول، به سرعت در بدن بیماران تکثیر یافتند، و پس از آن سلول های B را به زیر سطح قابل تشخیص کاهش دادند. دانشمندان روند درمان را پس از سه تا 17 ماه پس از درمان پیگیری کردند، هر پنج بیمار وارد بهبودی طولانی مدت شده بودند و علائم آنها به حدی محو شد که دیگر نیازی به روال معمول دارویی خود نداشتند.

 به طرز جالبی، جمعیت سلول های B بیماران چندین ماه پس از درمان دوباره برگشتند، اما سلول های جدید "بکر" بودند، به این معنی که دیگر آنتی بادی هایی که باعث حمله آنها به سلول های بدن می شد را نداشتند.  این تیم می گوید که این نشان می دهد که به طور موثر، "راه اندازی مجدد سیستم ایمنی ممکن است پس از درمان با سلول های CAR T رخ دهد."

 نکته مهم دیگر این مطالعه این بود که عوارض جانبی خفیف گزارش شده است، مانند تب چند روزه، و تیم هیچ عفونتی را گزارش نکرد.

 این نتایج ممکن است به یک درمان جدید بالقوه برای لوپوس، و شاید حتی سایر بیماری های خودایمنی اشاره کند.  با این حال، کارآزمایی های بالینی آینده، با گروه های بزرگتر و دوره های پیگیری طولانی تر، برای ارزیابی کامل ایمنی و اثربخشی درمان با سلول های CAR T برای این نوع بیماری ها مورد نیاز خواهد بود.



https://newatlas.com/medical/lupus-remission-car-t-cell-immunotherapy/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZWhu